Outsourcing-kunder og -leverandører taler forbi hinanden: Her går det galt - og så rammer alle problemerne

En af grundene til, at outsourcing-kontrakter nogle gange ender galt, er, at kunden og leverandøren taler forbi hinanden. Ny rapport viser, hvad de to parter lægger mest vægt på ved outsourcing.

Når man som virksomhed outsourcer it-opgaver, er den primære årsag, at man ønsker at kunne fokusere på kerneforretningen.

Det svarer 60 procent af deltagerne i en ny rapport fra PA Consulting Group og Whitelane, hvor over 1.000 unikke outsourcing-kunder fra Danmark, Norge, Sverige og Finland deltager som respondenter.

I rapporten svarer 59 procent af outsourcing-kunderne også, at det handler om besparelser, når man outsourcer.

Læs mer om rapporten: Dansk outsourcing-bølge på vej: Derfor vil virksomhederne outsource i stor stil

Det interessante er så, at outsourcing-leverandørerne har en lidt anden udgave af, hvorfor outsourcing er vigtigt.

Her siger 71 procent nemlig, at forretningstransformation er den vigtigste driver for kunderne i de kommende år. 65 procent siger dog samtidig også, at besparelser er vigtige.

Det er dog tydeligt, at der ofte er en forskel i opfattelsen af outsourcing-argumenterne, når man spørger kunder og leverandører.

Artiklen fortsætter under figuren... Vil opnå forskellige ting
Computerworld har spurgt Henrik Ringgaard Pedersen fra PA Consulting Group, der er en af forfatterne til rapporten, hvorfor de to parter kan have så forskellige opfattelser af outsourcing?

"Når vi sætter os ned med parterne og spørger, hvad formålet med denne her outsourcing er, afsløres det tit, at det er nogle forskellige ting, man prøver at opnå."

"Leverandøren siger måske, at man vil drive forretningstransformationen, og kunden siger, at der skal leveres stabil drift til billige penge."

"Det er lidt groft sat op, men det oplever vi altså nogle gange. Man har ikke fået afstemt forventningerne og succeskriterierne."

Henrik Ringgaard Pedersen tilføjer, at den meget høje hastighed, både teknologier og forretninger udvikler sig med i dag, også kan være en udfordring i forhold til outsourcing-kontrakter.

"Man er nødt til at lave kontrakterne på en måde, så de kan tilpasses over tid. Det skal være mere agilt."

Det skal du overveje
Henrik Ringgaard Pedersen fra PA Consulting Group forklarer, hvad man grundlæggende skal overveje, når man vil outsource it-opgaver.

"Er der et marked for det? Altså er der andre, der gør det?" lyder et af spørgsmålene, man skal stille sig selv, ifølge Henrik Ringgaard Pedersen.

"Og så handler det om, hvor strategisk vigtig denne her opgave er for dig. Det er ikke fordi, du ikke skal outsource, hvis den er strategisk vigtig - men så skal du overveje, hvordan du outsourcer."

"Kritisk masse er også noget af det, mange virksomheder skal overveje: Har jeg selv medarbejdere og kompetencer til at kunne gøre det her med den kvalitet, jeg vil have."

læs også: Stor opgørelse over kunders tilfredshed med outsourcing-kontrakter: Sådan klarer din leverandør sig

Forretningstransformation kræver et andet mindset
Henrik Ringgaard Pedersen siger samtidig, at det kræver ekstra overvejelser, hvis man vil forsøge at tage fat på en forretningstransformation sammen med en outsourcing-leverandør.

"Vi ser nogle virksomheder gøre det og med blandet succes."

"Flere og flere virksomheder går over i nogle mere langsigtede partnerskaber med færre leverandører, som man så laver et større engagement med."

"De partnerskaber er så drevet af nogle fælles KPI'er, hvor begge parter har hånden på kogepladen. Det er der leverandører og kunder, der klarer rigtig godt, mens der også er nogle, der har svært ved det."

"Nogle kunder har lidt svært ved at forstå, at det sådan set ikke er en leverandør, men en partner, der skal have medindflydelse, hvis den også skal kunne stå på mål for det."

"Så man skal have det rigtige mindset omkring det partnerskab og nogle fælles succeskriterier, som begge parter skal stræbe efter," siger Henrik Ringgaard Pedersen.

Er it ikke kerneforretning?
Er der ikke er noget selvmodsigende i, at kunderne vil outsource it for at kunne fokusere på kerneforretningen, når kerneforretningen er lig med it og digitalisering i mange virksomheder i dag?

"Jo, forretningsudvikling og kerneforretning er smeltet sammen med it og digitalisering. Det er de færreste brancher, der efterhånden ikke har it og digitalisering som en kerneydelse eller en vigtig del af det at sikre deres kerneydelser."

Henrik Ringgaard tilføjer dog, at virksomhederne outsourcer mange forskellige ting og af forskellige årsager:

"Nogle virksomheder outsourcer den tekniske drift og infrastrukturen og nogle gange også applikations-vedligehold og -support." 

Udvikling og design kan så være en være en anden historie, siger han.

"Og sådan noget som særlige ERP- og logistik- og andre kernesystemer vil mange måske også opfatte som en del af kerneforretningen og derfor vælge at beholde selv."

Ifølge rapporten fra PA Consulting forventer 50 procent af virksomhederne i Danmark at outsource mere i år, end de gjorde sidste år.

Læs mere om det her:

Dansk outsourcing-bølge på vej: Derfor vil virksomhederne outsource i stor stil

Stor opgørelse over kunders tilfredshed med outsourcing-kontrakter: Sådan klarer din leverandør sig

Her er listen: Danmarks dygtigste it-virksomheder til outsourcing, hosting og drift

Her er den næste bølge outsourcing: Inderne vil helt ind i kernen af din forretning




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Frank Rasmussen nægter at afvise Hopper stjæler data fra Saphe: "Vi har masser af servere, så jeg ved ikke, hvad det er, jeg skal afvise"
Interview: Telerigmanden Frank Rasmussen tager endnu en gang til genmæle over for konkurrenten Saphe, der beskylder ham for at stjæle data. Han nægter dog at afvise, at det rent faktisk sker. "Vi har masser af servere, så jeg ved ikke, hvad det er, jeg skal afvise," lyder det.
Computerworld
Windows 10's katastrofe-update: Derfor begyndte den pludseligt at slette brugernes filer
Den seneste Windows 10 opdatering kunne i værste fald slette vigtige filer. Microsoft sætter tal på hvor mange der er berørt af den katastrofale fejl.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Den evigt forandrende rolle som it-manager – sådan ser fremtiden ud!
Rollen som it-manager har ændret sig meget, og bliver fremadrettet endnu vigtigere i enhver organisation, i takt med at teknologien udvikler sig. Det betyder at hverdagen er fyldt med mange udfordringer, som hele tiden stiller krav til medarbejderne og deres evne til at have de rette kompetencer. Hvad fremtiden bringer kan ingen spå om, men du får et bud på hvordan en it-managers hverdag ser ud i 2020, og hvilke løsninger der kan være vejen frem. Silotænkningen er fortid og det kræver at du som it-manager hele tiden tænker innovativt for at være på forkant. Hvordan du tilpasser dig til fremtiden, går vi i dybden med i dette Whitepaper.