Så mange vilde ting accepterer du ved at klikke 'accept' til brugerbetingelserne på dit nye fjernsyn

Massiv data-indsamling over alle sete programmer, anvendelse af optagelser af din stemme og ok til at andre kan indsamle data er blot nogle af de ting, som du siger ja til for at anvende dit nye smart-tv.

De fleste af os klikker åndsfraværende ‘accept' til bruger-betingelserne, når vi skal tage nye systemer eller enheder i brug - også selv om vi ved, at det godt kan være, at vi dermed accepterer knapt så fordelagtige regler.

Ifølge Wall Street Journal kan det faktisk også være vanskeligt at gennemskue hvad man accepterer, selv om man læser betingelserne.

Avisen har kigget nærmere på de ting, som man accepterer, når man aktiverer et smart-tv i USA, hvor læsningen af betingelserne bliver gjort ekstra besværlige ved kun at blive præsenteret på tv-skærmen - ofte i blokke på fem linier af gangen.

Avisen har gennemgået betingelserne fra Samsung, LG og Vizio, men peger på, at brugerbetingelserne i vid udstrækning er meget identiske.

De fleste har ifølge avisen accepteret, at et smart-tv anvender mikrofoner, kamera og tracking software.

Men ikke mange forstår helt, hvordan leverandørerne anvender de indsamlede oplysninger.

Stemme-styring
Mange smart-tv'er har stemmestyrings-funktioner, der gør det muligt for brugeren at håndtere fjernsynets funktioner ved blot at tale til det.

Leverandørerne anvender imidlertid også de optagede stemme-kommandoer til at forbedre deres software.

Selvom de ifølge Wall Street Journal gør deres bedste for at si personlige oplysninger ud af indsamlingen, er der altid risiko for, at noget slipper igennem, så det kan identificeres, at netop du giver dit fjernsyn besked på at slå over på et bestemt program eller lignende.

Tv-leverandører som Samsung og LG anvender forskellige selskaber til at indsamle og håndtere disse data, og i betingelserne fremgår det ifølge avisen, at disse underleverandører kan skiftes ud uden varsel.

Indsamler data om dine brugervaner
Måske ikke overraskende indsamler leverandørerne data om dine brugervaner i stor stil - altså data om hvad du ser, hvor mange pauser du holder, hvornår du ser fjernsyn, hvilke yndlingsprogrammer, du har, og flere andre ting.

Det sker med henblik på at lære dig grundigt at kende, så det bliver muligt at indrette ikke mindst reklamer og lignende efter lige præcis dine præferencer.

I LG's amerikanske betingelser står der således:

"Viewing Information may include the name of the channel or program watched, requests to view content, details of actions taken while viewing (e.g., play, stop, pause, etc.), the duration that content was watched, and input method (RF, Component, HDMI)."

Data kan indsamles af andre
Wall Street Journal peger også på, at det ofte fremgår af betingelserne, at andre selskaber end lige præcis leverandøren af fjernsynet, kan anvende fjernsynet til at indsamle data om dig.

Det fungerer på samme måde som i smartphone-verdenen, hvor alverdens app-leverandører kan indsamle data via deres egen app.

Man skal her være opmærksom på, at fjernsyns-leverandørens privacy-betingelser ikke nødvendigvis gælder, skriver avisen.

Mange andre 
Det er efterhånden en velkendt sag, at mange selskaber indsamler data i stor stil om deres brugere.

Det norske Forbrukerrådet indsamlede sidste år brugerbetingselserne for en gennemsnitlig mobilbrugeres apps. Det resulterede i et værk på mere end en kvart million ord.

Den danske it-advokat Martin von Haller Grønbk har tidligere forklaret til Computerworld, at de meget omfattende regler kun har det formål, at de store selskaber kan ansvarsfraskrive sig alt i tilfælde af retssager eller lignende.

I embeds medfør har Martin von Haller Grønbæk selv læst reglerne, som Facebook, Google og Microsoft anvender. De er overordnet meget ens.

"Hvis jeg ikke fik penge for det, ville jeg aldrig drømme om at læse reglerne på sådan en tjeneste," har han sagt. 

Det kan du læse mere om her.

Læs hele artiklen hos Washington Post: What you're really agreeing to when you accept your smart TV's privacy policy.

Avisen peger iøvrigt på, at man bør nøjes med kun at aktivere nøjagtigt de funktioner, som man anvender, og slå alle andre fra. På den måde kan man undgå at kaste sig ud i den ret uoverskuelige opgave at skulle forholde sig til alle de mange betingelser i brugerbetingelserne.

Læs også:

Dansk sikkerhedsekspert efter kæmpe CIA-læk: Derfor skal du ikke frygte aflytning via dit fjernsyn


Google Drive: Så mange rettigheder skal du afgive til Google

Ups: Googles "danske" online-regler står på hollandsk

Disse sjove hemmeligheder gemmer Apple og Amazons brugerbetingelser på

Spotify ændrer reglerne: Kan kigge med i dine billeder

Ramt af shitstorm og bruger-kritik over snag i bruger-data - men går Spotify egentlig for langt?







Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

24. august 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. august 2017 | Læs mere


Digitale og mobile medarbejdere: De bedste værktøjer og løsninger til at gentænke din forretning

Din organisation skal være mobil. Den skal være kundevendt. Den skal være effektiv. Den skal være sikker. Og så skal den være tilstrækkelig omstillingsparat til at møde den fremtid, som ingen rigtig kender. Derfor forventes det, at du har viden om sikker og stabil drift nu kombineret med en sikker viden om nye mobile måder at arbejde på, nye forretningsmodeller, nye teknologier og de nye trusler som følger med.

05. september 2017 | Læs mere






Computerworld
Indsigt: Forstå iOS 11 på tre minutter - og få forklaringen på, hvorfor det er Apples vigtigste styresystem
Til september barsler Apple med årets vigtigste software-opdatering. Vi forklarer, hvorfor iOS 11 spiller en afgørende rolle for Apple, og hvad vi kan forvente af det nye styresystem.
CIO
Indsigt: Seks vigtige konklusioner om det store hacker-angreb mod Mærsk efter nyt regnskab
Det store hackerangreb mod A.P Møller - Mærsk 27. juni har fået alvorlige konsekvenser, viser selskabets nye regnskab. Her har du seks vigtige konklusioner i kølvandet på regnskabet.
Comon
Her er Nokias comeback-telefon: Masser af kræfter til fornuftig pris
Nokia er tilbage på markedet med en toptelefon til en skarp pris og - igen - med tysk kameralegende bag sig
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.