Så mange vilde ting accepterer du ved at klikke 'accept' til brugerbetingelserne på dit nye fjernsyn

Massiv data-indsamling over alle sete programmer, anvendelse af optagelser af din stemme og ok til at andre kan indsamle data er blot nogle af de ting, som du siger ja til for at anvende dit nye smart-tv.

De fleste af os klikker åndsfraværende ‘accept' til bruger-betingelserne, når vi skal tage nye systemer eller enheder i brug - også selv om vi ved, at det godt kan være, at vi dermed accepterer knapt så fordelagtige regler.

Ifølge Wall Street Journal kan det faktisk også være vanskeligt at gennemskue hvad man accepterer, selv om man læser betingelserne.

Avisen har kigget nærmere på de ting, som man accepterer, når man aktiverer et smart-tv i USA, hvor læsningen af betingelserne bliver gjort ekstra besværlige ved kun at blive præsenteret på tv-skærmen - ofte i blokke på fem linier af gangen.

Avisen har gennemgået betingelserne fra Samsung, LG og Vizio, men peger på, at brugerbetingelserne i vid udstrækning er meget identiske.

De fleste har ifølge avisen accepteret, at et smart-tv anvender mikrofoner, kamera og tracking software.

Men ikke mange forstår helt, hvordan leverandørerne anvender de indsamlede oplysninger.

Stemme-styring
Mange smart-tv'er har stemmestyrings-funktioner, der gør det muligt for brugeren at håndtere fjernsynets funktioner ved blot at tale til det.

Leverandørerne anvender imidlertid også de optagede stemme-kommandoer til at forbedre deres software.

Selvom de ifølge Wall Street Journal gør deres bedste for at si personlige oplysninger ud af indsamlingen, er der altid risiko for, at noget slipper igennem, så det kan identificeres, at netop du giver dit fjernsyn besked på at slå over på et bestemt program eller lignende.

Tv-leverandører som Samsung og LG anvender forskellige selskaber til at indsamle og håndtere disse data, og i betingelserne fremgår det ifølge avisen, at disse underleverandører kan skiftes ud uden varsel.

Indsamler data om dine brugervaner
Måske ikke overraskende indsamler leverandørerne data om dine brugervaner i stor stil - altså data om hvad du ser, hvor mange pauser du holder, hvornår du ser fjernsyn, hvilke yndlingsprogrammer, du har, og flere andre ting.

Det sker med henblik på at lære dig grundigt at kende, så det bliver muligt at indrette ikke mindst reklamer og lignende efter lige præcis dine præferencer.

I LG's amerikanske betingelser står der således:

"Viewing Information may include the name of the channel or program watched, requests to view content, details of actions taken while viewing (e.g., play, stop, pause, etc.), the duration that content was watched, and input method (RF, Component, HDMI)."

Data kan indsamles af andre
Wall Street Journal peger også på, at det ofte fremgår af betingelserne, at andre selskaber end lige præcis leverandøren af fjernsynet, kan anvende fjernsynet til at indsamle data om dig.

Det fungerer på samme måde som i smartphone-verdenen, hvor alverdens app-leverandører kan indsamle data via deres egen app.

Man skal her være opmærksom på, at fjernsyns-leverandørens privacy-betingelser ikke nødvendigvis gælder, skriver avisen.

Mange andre 
Det er efterhånden en velkendt sag, at mange selskaber indsamler data i stor stil om deres brugere.

Det norske Forbrukerrådet indsamlede sidste år brugerbetingselserne for en gennemsnitlig mobilbrugeres apps. Det resulterede i et værk på mere end en kvart million ord.

Den danske it-advokat Martin von Haller Grønbk har tidligere forklaret til Computerworld, at de meget omfattende regler kun har det formål, at de store selskaber kan ansvarsfraskrive sig alt i tilfælde af retssager eller lignende.

I embeds medfør har Martin von Haller Grønbæk selv læst reglerne, som Facebook, Google og Microsoft anvender. De er overordnet meget ens.

"Hvis jeg ikke fik penge for det, ville jeg aldrig drømme om at læse reglerne på sådan en tjeneste," har han sagt. 

Det kan du læse mere om her.

Læs hele artiklen hos Washington Post: What you're really agreeing to when you accept your smart TV's privacy policy.

Avisen peger iøvrigt på, at man bør nøjes med kun at aktivere nøjagtigt de funktioner, som man anvender, og slå alle andre fra. På den måde kan man undgå at kaste sig ud i den ret uoverskuelige opgave at skulle forholde sig til alle de mange betingelser i brugerbetingelserne.

Læs også:

Dansk sikkerhedsekspert efter kæmpe CIA-læk: Derfor skal du ikke frygte aflytning via dit fjernsyn


Google Drive: Så mange rettigheder skal du afgive til Google

Ups: Googles "danske" online-regler står på hollandsk

Disse sjove hemmeligheder gemmer Apple og Amazons brugerbetingelser på

Spotify ændrer reglerne: Kan kigge med i dine billeder

Ramt af shitstorm og bruger-kritik over snag i bruger-data - men går Spotify egentlig for langt?









Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kan Microsoft 365 styrke sikkerheden på hjemmearbejdspladsen?
Microsoft 365 er både Officeapplikationer og produktivitet – men også meget mere end det! Med Microsoft 365 får du faktisk adgang til en lang række sikkerhedsydelser, der kan øge modstandsdygtigheden i tilfælde af cyberangreb. Mange af tjenesterne er særligt velegnede til at styrke sikkerheden, når medarbejderne arbejder hjemmefra. Samtidig gør Microsoft 365 det lettere at sikre adgangen til virksomhedens systemer, beskytte kundedata og forebygger, opsporer og automatiserer reaktioner på avancerede trusler. Microsoft 365 tilbyder over 50 forskellige sikkerhedsydelser, og denne guide er skrevet med henblik på at øge forståelsen for, hvordan de fungerer og kan være med til at optimere sikkerheden i din virksomhed.