Ramt af shitstorm og bruger-kritik over snag i bruger-data - men går Spotify egentlig for langt?

ComputerViews: Spotify er blevet mødt at kritik for sine nye brugeregler, hvor selskabet kræver adgang til foto, kontakter, gps og andet på brugernes telefoner. Men går selskabet egentlig overhovedet for langt?

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

ComputerViews: Spotifys nye brugerbetingelser fik straks harmen til at rejse sig, da de blev offentliggjort i sidste uge: Brugere og medier og diverse skribenter i sociale foraer reagerede omgående negativt på de nye betingelser fra musik-betalings-tjenesten.

Af de nye betingelser fremgik det nemlig, at Spotify åbnede for muligheden for at indsamle ret omfattende data fra de betalende brugeres mobiltelefoner - herunder kontakter, foto, film, gps, eventuelle sensorer samt data fra Facebook og lignende.

Kort og godt: Spotify ønsker adgang til det hele.

Det kan du læse mere om her: Spotify ændrer reglerne: Kan kigge med i dine billeder.

'De' følger med

Data-snag på grænsen til spionage har været et hot emne, siden Edward Snowden kunne afsløre, at store regeringer systematisk overvåger og logger og snager i alverdens data hos alverdens mennesker.

Det var med til at øge opmærksomheden på, hvor meget firmaer og myndigheder egentlig snuser rundt i vores personlige liv, hvilket (nok) ikke er så lidt.

Når det gælder Spotify er det åbne spørgsmål imidlertid, om kritikken, der rejste sig, er berettiget eller ej.

I hvert fald skyndte Spotifys topchef, Daniel Ek, sig at skrive et blog-indlæg under overskriften 'Sorry' med svar på tiltale.

Det kan du læse mere om her: Spotify-chef forklarer efter shitstorm: Det betyder vores nye privatlivs-betingelser.

I blog-indlægget beklager direktøren den 'forvirring,' der er opstået. Han mener, at Spotify skulle have været bedre til at 'kommunikere, hvad disse politikker betyder' samt 'hvordan information, som du vælger at dele, vil - og ikke vil - blive anvendt.'

Han mener med andre ord, at problemet ikke ligger i de ting, som Spotify vil have fingre i på din telefon, men derimod i, at selskabets hensigter med de pågældende data ikke bliver forklaret ordentligt.

Spotify vil nemlig kun det gode, fremgår det. Det handler om at forbedre, personificere og strømline musik-tjenesten efter den enkelte brugers personlige smag, og intet vil ske uden 'eksplicit tilladelse,' skriver direktøren.

Salg af budskaber er vigtig

Spotify-chefen har utvivlsom ret i, at kommunikations-arbejdet - altså at få solgt budskabet ordentligt til brugerne - kan betyde knald eller fald for mange ny-lanceringer - ikke mindst når det gælder den gradvis indtræden i vores privat-sfærer, som vi ser i disse år.

Daniel Ek og Spotify forsøger at få shitstormen til at lægge sig ved at bedyre, at selskabet ikke har ondt i sinde og at alle tiltag alene er til at for hjælpe brugerne med at få en bedre tjeneste, og det ser ud til at lykkes meget godt.

Samme argument har alle de øvrige selskaber, der gradvist sniger sig ind på vores digitale liv, fremført - eksempelvis Microsoft, der med Windows 10 har givet nyt ved til bålet.

Det kan du læse mere om her: Microsoft: I kan stole på os - vi overvåger ikke og snuser ikke rundt

Samme argument har Facebook, Google og de øvrige, der indsamler data om dig, fremført: Det handler om at gøre oplevelsen for dig bedre - og ikke om at misbruge data på nogen måde.

Det er dog nok en sandhed med modifikationer.

Ganske vist kan virksomhederne ved hjælp af dine data rigtigt nok lære dig ganske grundigt at kende og derved personificere din oplevelse.

Men samtidig anvender de dine data til at aflæse trends og tendenser i markedet. Hele ideen er fra ene til anden at indsamle viden nok om den enkelte bruger til at kunne sælge mere samt at indsamle viden nok om overordnede brugermønstre til udvikle nye (salgbare) produkter på baggrund af de indsamlede oplysninger.

Det er en ting, der gennemstrømmer ikke blot underholdnings-tjenester, men også udviklings-tendenser i langt tungere systemer, som eksempelvis CRM-systemer.

Det kan du læse mere om her: Derfor kommer dit CRM-system til at spille en afgørende rolle for din fremtid

Det er - som altid - et spørgsmål om tillid: Stoler du nok på dette og hint amerikanske it-selskab til at overlade dine personlige data til det? Og hvis du stoler på det ene (som Google, Microsoft, Facebook...) hvorfor skal du så ikke stole på Spotify?

Det åbne spørgsmål er selvfølgelig, om der overhovedet er nogen vej uden om: Vi bliver overvåget fra ende til anden, og det er måske ved at udvikle sig til en slags grundvilkår, hvis man overhovedet skal færdes frit på internettet.

Hvad mener du?

Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Glem alt om privacy - de andre kommer til at vide alt om dig

Privacy-bekymringer: Her er de data om dig, Microsoft opsnapper i Windows 10

Ny skrap EU-datalov får konsekvenser for dig: Sådan kan du ruste din virksomhed

Kritik: EU's nye privacy-regler stiller forbrugerne langt dårligere end tidligere

Ni ud af ti danskere er sikre: Vi bliver overvåget

Spotifychef forklarer: DET betyder vores nye privatlivsbetingelser

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Gyldendal A/S

CMS-udvikler med lyst til full-stack

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager, Maverick

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job