Foto: Finansministeriet

Lars Frelle om sit nye job i Finansministeriet: Her er mine første opgaver

Første arbejdsdag for Lars Frelle-Petersen betyder ikke bare nyt kontor, nye kolleger og ny kaffemaskine. Som afdelingschef i Finansministeriet får han en helt ny arbejdsopgave og en dagligdag tæt på innovationsministeren. Det betyder dog også et farvel til en ellers kendt rolle.

Mandag morgen kom Lars Frelle Petersen knap halvanden kilometer tættere på magtens centrum.

Fra nu af hedder adressen på arbejdspladsen Finansministeriet på Slotsholmen og ikke Digitaliseringsstyrelsen på Landegreven tæt ved Kongens Nytorv. 

Og Frelle-Petersens adjø til positionen som direktør for Digitaliseringsstyrelsen byder ham fra i dag på en helt ny arbejdsdag med nye opgaver. Han skal nemlig blandt andet bistå innovationsminister Sophie Løhde (V). 

Læs også: Lars Frelle-Petersen stopper som direktør i Digitaliseringsstyrelsen

"Min vigtigste opgave bliver at arbejde med Sammenhængsreformen som regeringen har sat i gang og så skal jeg hjælpe innovationsministeren i dagligdagen med at være minister," forklarer Lars Frelle-Petersen, der nu kan kalde sig afdelingschef i Finansminsteriet.

Det lyder som en degradering, men sådan er det ikke ifølge Lars Frelle-Petersen.

"Titler betyder i min optik ikke så meget. Det får man hverken smør på brødet eller noget andet af. For mig at se handler det om opgavens indhold, siger Lars Frelle-Petersen."

Nye opgaver

Med i dag som første arbejdsdag kan den tidligere styrelsesdirektør se frem til en lektietung sommerperiode forude, hvor hængekøjelæsningen har ændret karakter.

Det drejer sig nu om at få læst op på de nye opgaver og få forberedt sig til efterårets strabadser.  

"Nu skal jeg have overblik over mine opgaver på den korte bane. Der er godt gang i rigtig store dele af arbejdet med sammenhængsreformen allerede, så for mig hander det om at få lagt nogle planer og aktiviteter omkring det. Så skal jeg have talt med aktører og interessenter, men dem kender jeg gudskelov mange af i forvejen," forklarer Lars Frelle Petersen. 

Blandt de opgaver, der venter afdelingschefen foruden sammenhængsreformen, er en stor afbureaukratiseringsindsats, en større ledelsesdiskussion om den offentlige sektor og så ligger hele debatten og lurer omkring en tidssvarende offentlige sektor.

Mere tid på kontoret
Når Lars Frelle Petersen fra i dag har indtaget sit nye kontor på Slotsholmen, så kan han ligeså godt finde sig tilrette.

I følge ham selv kommer der nemlig til at gå mindre tid med at okse rundt i offentligheden for at være en stemme i debatter om digitalisering. 
 
"Jeg får en bredere dagsorden, som jeg skal tage vare på, så der er en del ting, jeg skal lære og sætte mig ind i. Det betyder nok også, at jeg praktisk kommer til at sidde mere på min stol ved mit skrivebord, end jeg har gjort tidligere,"  siger Lars Frelle Petersen.


Farvel til den den offentlige debat
Og netop den øgede tid på kontoret erkender Lars Frelle Petersen vil give mindre tid til at deltage i den offentlige debat. 

"Jeg kommer til at arbejde tættere på en minister og hjælpe hende i hverdagen, så jeg får nok en lidt mindre fremtrædende rolle sådan i den brede offentlighed," siger Lars Frelle-Petersen. 

Så vi kommer til at se dig mindre i den offentlige debat?


"Ja, det kan sagtens være. Det kommer i hvert fald ikke til at fylde ligeså meget for mig, som det har gjort."

Læs også: Han er statens mest magtfulde it-boss: Her er Danmarks it-plan for 2016


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

22. november 2017 | Læs mere


GDPR - De sidste skridt frem mod fuld compliance

På denne konference vil du høre danske virksomheder fortælle om deres GDPR-projekter og deres udvikling, faldgruber og gevinster. Du vil også få præsenteret en række værktøjer - både proces- og it-værktøjer - der hjælpe dig med at nå det sidste stykke frem mod målet: At blive fuld compliant med de nye GDPR-regler inden 25. maj 2018.

07. december 2017 | Læs mere


Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder. Mange af disse er nu også i gang med at opgradere til Microsofts Windows 10. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne med Office 365 og Windows.

12. december 2017 | Læs mere






CIO
Ekspert er ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i virksomhederne
Interview: Mange virksomheder er nødt til at indføre helt nye KPI'er, der skal bruges til at måle og styre den digitale indsats. Gartners toprådgiver Peter Søndergaard forklarer, hvorfor det er nødvendigt - og hvordan du kommer i gang.
Comon
Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?
Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Sådan anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø
Dette whitepaper gennemgår hvordan du anvender du Microsofts Assessment og Planning Toolkit i dit it-miljø og kommer med specifikke råd og konkret vejledning til anvendelsen.