3 stormer frem på dansk mobilmarked

Mobilselskabet 3 stormer frem i Danmark og har i dag mellem 30.000 og 35.000 kunder. Det nye mobilselskab har skruet markedets bedste tilbud sammen. Ovenikøbet er konkurrenterne stort set stået af tilskudsræset.

Mobilselskabet 3 oplever for første gang noget, der minder om succes i Danmark.

Ved indgangen til 2004 var det nemlig kun lykkedes landets eneste teleselskab med 3G-teknologi at vinde 3.425 kunder siden lanceringen i efteråret.

Men i det nye år er der kommet anderledes turbo på kontrakt-printerne ude hos forhandlerne.

Flere branchekilder, som Computerworld Online har talt med, vurderer, at 3 i dag har mellem 30.000 og 35.000 kunder i Danmark. Det reelle tal kan endda være en anelse højere.

10.000 nye kunder i maj
Alene i maj meldte 10.000 nye kunder sig under fanerne, lyder vurderingerne.

3 ønsker ikke selv at oplyse, hvor mange kunder selskabet har.

Salgs- og marketingdirektør Mads Eriksen bekræfter dog, at der "er kommet mere gang i det" i år end sidste år og erklærer sig tilfreds. Det gjorde han på den anden side også sidste år.

Mads Eriksen fremhæver 3's "brede portefølje af produkter", mens teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, mere enkelt forklarer succes sådan:

- 3 har et rigtigt godt tilbud til kunderne.

Det gælder blandt andet muligheden for at ringe gratis til andre 3-kunder, som gør, at mange af kunderne hos Danmarks nye mobilselskab melder sig i større eller mindre grupper.

Men frem for alt har 3 betalt sig til et forspring, når det gælder mobiltelefoner. Selskabet med ejere fra Hong Kong og Sverige sælger nemlig avancerede telefoner til billige priser.

Stort set alle andre danske mobilselskaber er ellers holdt op med at give store tilskud til mobiltelefoner. De sørger for, at kunderne betaler det tilskud, de trods alt giver, tilbage i løbet af det halve år, de er bundet til selskabet.

Taber på de første kunder

- De første kunder, som 3 får herhjemme, bliver aldrig profitable, konstaterer John Strand med henvisning til, hvor mange penge 3 støtter telefonerne med. Det kan dreje sig om flere tusind kroner per telefon.

- For 3 gælder det om at vise, at selskabet kan noget. Samtidig gælder det om at vinde nogle kunder, så selskabet med tiden kan få kritisk masse, siger John Strand.

Mads Eriksen fra 3 er ikke helt enig i den udlægning af teksten og vurderer, at konkurrenterne stadig giver tilskud til nogle modeller.

Han medgiver dog, at 3G-mobiltelefonerne generelt er dyrere for selskabet at købe end de GSM-telefoner, som konkurrenterne sender på markedet. Til gengæld er der også tale om avancerede modeller.

- Vi har ingen billige modeller, som vi kan sende ud på markedet til en krone uden at give tilskud, konstaterer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere