3 stormer frem på dansk mobilmarked

Mobilselskabet 3 stormer frem i Danmark og har i dag mellem 30.000 og 35.000 kunder. Det nye mobilselskab har skruet markedets bedste tilbud sammen. Ovenikøbet er konkurrenterne stort set stået af tilskudsræset.

Mobilselskabet 3 oplever for første gang noget, der minder om succes i Danmark.

Ved indgangen til 2004 var det nemlig kun lykkedes landets eneste teleselskab med 3G-teknologi at vinde 3.425 kunder siden lanceringen i efteråret.

Men i det nye år er der kommet anderledes turbo på kontrakt-printerne ude hos forhandlerne.

Flere branchekilder, som Computerworld Online har talt med, vurderer, at 3 i dag har mellem 30.000 og 35.000 kunder i Danmark. Det reelle tal kan endda være en anelse højere.

10.000 nye kunder i maj
Alene i maj meldte 10.000 nye kunder sig under fanerne, lyder vurderingerne.

3 ønsker ikke selv at oplyse, hvor mange kunder selskabet har.

Salgs- og marketingdirektør Mads Eriksen bekræfter dog, at der "er kommet mere gang i det" i år end sidste år og erklærer sig tilfreds. Det gjorde han på den anden side også sidste år.

Mads Eriksen fremhæver 3's "brede portefølje af produkter", mens teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, mere enkelt forklarer succes sådan:

- 3 har et rigtigt godt tilbud til kunderne.

Det gælder blandt andet muligheden for at ringe gratis til andre 3-kunder, som gør, at mange af kunderne hos Danmarks nye mobilselskab melder sig i større eller mindre grupper.

Men frem for alt har 3 betalt sig til et forspring, når det gælder mobiltelefoner. Selskabet med ejere fra Hong Kong og Sverige sælger nemlig avancerede telefoner til billige priser.

Stort set alle andre danske mobilselskaber er ellers holdt op med at give store tilskud til mobiltelefoner. De sørger for, at kunderne betaler det tilskud, de trods alt giver, tilbage i løbet af det halve år, de er bundet til selskabet.

Taber på de første kunder

- De første kunder, som 3 får herhjemme, bliver aldrig profitable, konstaterer John Strand med henvisning til, hvor mange penge 3 støtter telefonerne med. Det kan dreje sig om flere tusind kroner per telefon.

- For 3 gælder det om at vise, at selskabet kan noget. Samtidig gælder det om at vinde nogle kunder, så selskabet med tiden kan få kritisk masse, siger John Strand.

Mads Eriksen fra 3 er ikke helt enig i den udlægning af teksten og vurderer, at konkurrenterne stadig giver tilskud til nogle modeller.

Han medgiver dog, at 3G-mobiltelefonerne generelt er dyrere for selskabet at købe end de GSM-telefoner, som konkurrenterne sender på markedet. Til gengæld er der også tale om avancerede modeller.

- Vi har ingen billige modeller, som vi kan sende ud på markedet til en krone uden at give tilskud, konstaterer han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S