Minister: Omfattende KMD-fejl er "helt uacceptable, dybt utilfredsstillende og stærkt bekymrende"

Beskæftigelseminister Troels Lund Poulsen (V) finder KMD's omfattende fejl i kontanthjælpsystemet 'dybt utilfredsstillende.'

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Helt uacceptabelt, dybt utilfredsstillende og stærkt bekymrende. Sådan lød det torsdag fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) om KMD’s mange fejl i forbindelse med udbetalingen af støtte til arbejdsløse.

Det skete på et åbent samråd i Folketinget indkaldt af beskæftigelsesudvalget, som du kan se optagelsen af her: Åbent samråd om IT-koks.

Her ville socialdemokraten Leif Lahn Jensen blandt andet have at vide, om Troels Lund Poulsen finder det ‘acceptabelt,’ at der er sket 11 it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet.’

“Jeg finder det på ingen måder acceptabelt,” lød det fra ministeren.

I maj kom det frem, at KMD på blot 10 måneder har haft 172.117 fejl i udsendte breve eller udbetalinger i forbindelse med indførelse af det nye kontantshjælpsloft.

Eksempelvis udsendte selskabet i juni 2016 udsendte varslingsbreve til alle de borgere, der er berørt af 225-timers reglen.

Der var dog fejl i samtlige 50.000 breve, og der gik en uge, før de korrekte breve efterfølgende blev sendt ud.

Desuden gik 2.000 borgere glip af særlig støtte, ligesom 43.000 modtog fejlagtige sats-vurderinger. Der var desuden en række øvrige fejl.

Det kan du læse mere om her: KMD har haft 172.117 fejl på 10 måneder i kontantshjælps-system.

Også dengang udtrykte Troels Lund Poulsen stor bekymring.

På samrådet oplyste ministeren, at han ‘løbende’ mødes med KMD-direktør Eva Berneke for at sikre, at selskabet holder fokus på at løse problemerne.

Ifølge ham har KMD allokeret mange ressourcer over mod at få korrigeret projektet.

Ministen oplyste videre, at har en ‘klar forventning’ om, at KMD nu ikke har flere fejl i systemet.

KMD oplyser til Computerworld, at selskabet ingen kommentarer har til kritikken.

Læs også:

Forstå KMD's store ledelsesrokade: Det handler manøvren i virkeligheden om

Tre måneder efter KMD lagde 100 millioner kroner på bordet er kommunernes kritik helt forstummet: "KMD har eksekveret fuldstændig"

KMD står i et slemt dilemma: Nu er der fri bane for de vrede kunder

Erstatningskrav for 1,6 milliarder kroner er ikke KMD-direktør Eva Bernekes største problem for tiden: "KMD har begivet sig ind på en rute, der er meget farlig"

Efter nyt krav: KMD har nu erstatningskrav på mere end 1,6 milliarder kroner hængende over hovedet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse