Minister: Omfattende KMD-fejl er "helt uacceptable, dybt utilfredsstillende og stærkt bekymrende"

Beskæftigelseminister Troels Lund Poulsen (V) finder KMD's omfattende fejl i kontanthjælpsystemet 'dybt utilfredsstillende.'

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Helt uacceptabelt, dybt utilfredsstillende og stærkt bekymrende. Sådan lød det torsdag fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) om KMD’s mange fejl i forbindelse med udbetalingen af støtte til arbejdsløse.

Det skete på et åbent samråd i Folketinget indkaldt af beskæftigelsesudvalget, som du kan se optagelsen af her: Åbent samråd om IT-koks.

Her ville socialdemokraten Leif Lahn Jensen blandt andet have at vide, om Troels Lund Poulsen finder det ‘acceptabelt,’ at der er sket 11 it-koks i forbindelse med implementeringen af kontanthjælpsloftet.’

“Jeg finder det på ingen måder acceptabelt,” lød det fra ministeren.

I maj kom det frem, at KMD på blot 10 måneder har haft 172.117 fejl i udsendte breve eller udbetalinger i forbindelse med indførelse af det nye kontantshjælpsloft.

Eksempelvis udsendte selskabet i juni 2016 udsendte varslingsbreve til alle de borgere, der er berørt af 225-timers reglen.

Der var dog fejl i samtlige 50.000 breve, og der gik en uge, før de korrekte breve efterfølgende blev sendt ud.

Desuden gik 2.000 borgere glip af særlig støtte, ligesom 43.000 modtog fejlagtige sats-vurderinger. Der var desuden en række øvrige fejl.

Det kan du læse mere om her: KMD har haft 172.117 fejl på 10 måneder i kontantshjælps-system.

Også dengang udtrykte Troels Lund Poulsen stor bekymring.

På samrådet oplyste ministeren, at han ‘løbende’ mødes med KMD-direktør Eva Berneke for at sikre, at selskabet holder fokus på at løse problemerne.

Ifølge ham har KMD allokeret mange ressourcer over mod at få korrigeret projektet.

Ministen oplyste videre, at har en ‘klar forventning’ om, at KMD nu ikke har flere fejl i systemet.

KMD oplyser til Computerworld, at selskabet ingen kommentarer har til kritikken.

Læs også:

Forstå KMD's store ledelsesrokade: Det handler manøvren i virkeligheden om

Tre måneder efter KMD lagde 100 millioner kroner på bordet er kommunernes kritik helt forstummet: "KMD har eksekveret fuldstændig"

KMD står i et slemt dilemma: Nu er der fri bane for de vrede kunder

Erstatningskrav for 1,6 milliarder kroner er ikke KMD-direktør Eva Bernekes største problem for tiden: "KMD har begivet sig ind på en rute, der er meget farlig"

Efter nyt krav: KMD har nu erstatningskrav på mere end 1,6 milliarder kroner hængende over hovedet

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS