Peter Mægbæk har solgt både Fullrate og Plenti til TDC: "Jeg skal prøve noget nyt, der er svært og udfordrer mig"

Interview: Peter Mægbæk stopper som administrerende direktør i Plenti og siger dermed formentlig også farvel til den danske telebranche. Her fortæller han om sine fremtidige karriereplaner: "Jeg skal prøve noget nyt, der er svært og udfordrer mig,” siger Peter Mægbæk.

Artikel top billede

(Foto: Line Thit Klein)

Peter Mægbæk får god tid til at købe julegaver i år. Han skal nemlig ikke møde på kontoret mandag morgen.

Han er medstifter af Plenti og har indtil nu også været administrerende direktør i teleselskabet. TDC Group købte dog Plenti og de 83.000 mobilkunder for 74 millioner kroner for to måneder siden.

Nu har Peter Mægbæk så besluttet sig for at forlade Plenti, og en ny direktør er allerede på plads i selskabet.

Læs mere om det her: Plenti-stifter Peter Mægbæk færdig som tele-topchef - forlader selskabet

Solgte også Fullrate til TDC

Peter Mægbæk vil prøve noget nyt, og efter alt at dømme bliver det ikke i den danske telebranche.

Han er ellers et kendt ansigt i telebranchen - og ikke mindst i TDC. Peter Mægbæk var nemlig også medstifter og administrerende direktør i Fullrate, som TDC købte i 2009 i en kæmpehandel.

Siden blev Peter Mægbæk blandt andet administrerende direktør i Viasat, før han altså senest har brugt det meste af sin tid på projekt Plenti.

Peter Mægbæk begrunder sit farvel til Plenti med, at han har lyst til at prøve kræfter med andre udfordringer.

Har ikke planer om at starte op med en ny virksomhed

Peter Mægbæk, hvad ligger der i andre udfordringer? Er det et nyt iværksætterprojekt, skal du være almindelig lønmodtager, eller skal du rejse jorden rundt?

“Det er i hvert ikke at rejse jorden rundt - så skulle det da lige være i sommerferien.”

“Man kan sige, at jeg har ambitioner om at komme ud og få en anden type stilling. Jeg vil ikke udelukke, at det skal være som medejer af noget, men jeg tænker ikke, at jeg skal starte noget op helt fra bunden, som vi gjorde med Plenti. Det skal være noget, der er oppe at køre i et eller andet omfang.”

“Det må gerne være noget lidt større og noget etableret, der måske skal på en transformations-rejse og arbejde med digitalisering. Der er mange, der snakker om det, men der er få, der har prøvet det."

"Det mener jeg i al beskedenhed, at jeg har. Jeg har visse erfaringer med det både fra Plenti, Viasat og for den sags skyld også Fullrate.”

“Nu har jeg nogle kaffeaftaler”

Der er vel en verden til forskel på at starte noget op, som I har gjort med Plenti, og så komme ind i en virksomhed, der er etableret, men så har behov for at gøre tingene på en anden måde?

“Præcis. Det var det, jeg prøvede i Viasat i 2013, og det, synes jeg, var super spændende og en meget lærerig proces. Vi fik fokuseret virksomheden på nogle færre målepunkter og nogle mere klare mål, og det var meget motiverende. ”

“Det var en spændende rejse, så noget tilsvarende kunne også være meget spændende.”

Læs også: Tre vigtige pointer om TDC's køb af Plenti: Hver mobilkunde har kostet 822 kroner

“Men det er ikke sådan, at jeg siger, at det lige skal være det. Jeg er åben over for, hvad der måtte byde sig. Nu har jeg nogle kaffeaftaler og sådan lidt, og så tager jeg mig god tid - jeg har også lovet min kone at slappe lidt af i december. Og så må vi se, om der er noget, der er lidt musik i, som jeg kan kaste mig over engang i det nye år.”

Har prøvet telebranchen - går efter noget helt andet

Betyder det, at du nu forlader telebranchen?

“Dels er der det, at jeg har nogle klausuler for, hvad jeg må lave i telebranchen, og dels er der det, at jeg egentlig også har lyst til at prøve noget andet. Så det er nok nogle andre græsgange, jeg skal søge.”

“Men jeg tør aldrig sige aldrig. Jeg synes, at telebranchen har været og stadig er spændende, men jeg har også brugt rigtig mange år af mit arbejdsliv her, så jeg kunne godt tænke mig at prøve kræfter med noget andet.”

“Jeg vil også sige, at det er utroligt spændende og meget lærerigt at opleve andre brancher med de virksomheder, jeg i øvrigt er involveret i og sidder i bestyrelsen i. Man starter lidt længere nede på læringskurven, og det er udfordrende for mig.

“Det er nok det vigtigste ord i denne her sammenhæng; at det skal være udfordrende. Hvis jeg skulle fortsætte i Plenti - og det er ikke for at negligere jobbet - ville det blive lidt for meget en gentagelse af dengang, jeg sad i Fullrate. Jeg ville skulle smøre kæden mere end at udvikle og skabe en ny position i markedet.”

Hvorfor ikke gentage modellen med Fullrate og Plenti?

Nu har du både med Fullrate og Plenti formået at bygge noget op med succes og så at sælge det til TDC. Når det er lykkedes to gange, hvorfor så ikke gøre det igen - din model fungerer jo tilsyneladende?

“Jeg synes jo ikke, at jeg gentager noget, andet end at køberen er den samme."

"Det at starte Fullrate op var en bredbåndsvirksomhed med en klar mission og en klar position. Det andet har været at bygge en mobilforretning op. Det er noget andet, selvom det selvfølgelig stadig er en startup inden for telekom.”

“Det er lykkedes meget godt med de to discipliner, men derfor skal jeg ikke ud og starte et nyt mobilselskab, og jeg skal heller ikke sidde på den samme position i TDC, som jeg havde for fem år siden med Fullrate. Jeg skal prøve noget nyt, der er svært og udfordrer mig.”

“Det er ikke sådan, at jeg forventer at skulle have tasken i hånden den 1. januar. Jeg har god tid og har lidt penge på kistebunden, så der er ikke noget, der presser mig. Det handler mere om, hvor jeg finder kærligheden.”

Læs også:

Plenti-stifter Peter Mægbæk færdig som tele-topchef - forlader selskabet

Tre vigtige pointer om TDC's køb af Plenti: Hver mobilkunde har kostet 822 kroner

Nu sker det: Titusindvis af Plenti-kunder tvinges til at skifte mobilnetværk

Plenti-direktør skrev salgspapirer under klokken 07:20 i morges: "Der har været mange scenarier på bordet"

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S