Foto: Povl D. Rasmussen

Fujitsu betaler ikke én eneste krone i skat i Danmark og har ikke gjort det længe: Nu lover direktøren at betale

Teknologi-supermagten Fujitsu betaler nul kroner i selskabsskat i Danmark og har ikke gjort det længe. "Der er ikke tale om nogen form for spekulation," garanterer den danske direktør.

Fra Fujitsus danske hovedkvarter i Ballerup til statskassen er der ikke blevet overført en eneste krone i selskabsskat i perioden 2012-2016. 

Det viser oplysninger fra Skat. 

Fujitsu er blandt de helt store leverandører til det offentlige og modtager dermed millioner af skattekroner i betaling. Alligevel sender virksomheden altså ikke én eneste krone den anden vej i form af selskabsskat. 

Men det skyldes ikke spekulation i at unddrage det danske system. Det understreger Søren Rinnov Østergaard, der er administrerende direktør for Fujitsu i Danmark. 

"Der er ikke tale om nogen form for spekulation. Den eneste grund til, at vi ikke har betalt selskabsskat er, at der har været et underskud. Så har man jo ikke noget at betale skat af," siger han. 

Læs om Søren Rinnov Østergaard her: "Det der er så fedt ved sådan en dag er, at den er beviset på, at vi er på rette vej. Pludselig bliver det vi har talt om og arbejdet for til virkelighed."

Ifølge Søren Rinnov Østergaard skal årsagen til den manglende skattebetaling altså findes i det faktum, at Fujitsu ikke har formået at levere et overskud de seneste mange år, og derfor ikke skal eller kan betale selskabsskat.

"Gennem en årrække har Fujitsu ikke været i stand til at levere et overskud på det danske marked. Det skyldes hård konkurrence og en markedsposition, som ikke har været gunstig. Når man ikke leverer et overskud og er profitabel, så skal man ikke betale skat,” siger han.

Arbejder på sagen
Kigger man på Fujitsus danske regnskaber, så går det heller ikke just den helt rigtige vej. 

Omsætningen faldt sidste år med knap 250 millioner kroner til lige over en milliard kroner, mens årets resultat landede på mere end 45 millioner kroner i underskud. 

Kigger man på resultatet af den primære drift, som man betegner som udtryk for, hvordan virksomheden klarer sig med sin kerneforretning, så står det heller ikke for godt til.

Virksomheden har haft dumme tal på den post i mange år. 

Læs en repportage fra Fujitsus sidste fabrik i Europa her: Kom med inden for på en af Europas sidste computerfabrikker: Her kæmper de mod Østens kæmpefabrikker

Søren Rinnov, der tiltrådte som direktør i januar sidste år, har da også fået til opgave at ændre på den kedelige tendens i regnskaberne.
 
"Vi gør alt, hvad vi kan, for at lukke det hul. Det er også den opgave, jeg har fået som relativt ny direktør her hos Fujitsu," siger han.

Det gik dog også den forkerte vej med regnskabstallene sidste år.

Alligevel har direktøren en fornemmelse af, at det går den rigtige vej for virksomheden, der blandt andet kæmper med om de mange ordrer til de danske kommuner, der har en værdi på milioner af kroner. 

Læs mere om det her: Disse it-virksomheder leverer mest til de danske kommuner: Ny virksomhed maser sig ind i toppen 

"Vi har forbedret regnskabet ret meget, så vi gør så meget, vi kan for at blive profitable. Det er alt andet end lige meget sjovere, men det er en proces, der tager tid,” siger Søren Rinnov Østergaard.

Lover at betale
Direktøren med knap et års kilometre i stængerne arbejder på at få vendt forretningen, der i de seneste mange år har givet underskud.

"Jeg vil gerne afgive et løfte om, at vi knokler for at forbedre vores resultat, og vi kan allerede se, at vi kommer til at levere et bedre resultat i år, end vi gjorde sidste år. Vi er stadig et stykke fra målet, men vi kommer til at gøre det bedre,“ lover Søren Rinnov Østergaard.

Og hvis han får lappet hullet i kassen, og dermed også stoppet den årlige japanske pengeindsprøjtning for at dække underskuddet, så lover Søren Rinnov Østergaard, at han og Fujitsu begynder, at betale selskabsskat.

“Når vi leverer et overskud, så betaler vi naturligvis skat. Det er et klokkeklart løfte herfra.”  

I spekulerer altså ikke i ikke at betale skat?

“Jeg vil oprigtigt love dig, at jeg med stolthed og glæde ser frem til at betale skat her i Danmark. Det er det, det hele går ud på for os.”






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.