WiFi i danske tog bliver yderligere forsinket - nu først klar i slutningen af 2019

DSB’s har arbejdet med at få implementeret WiFi i de danske tog i 13 år. Med annullering af en væsentlig del af et kæmpeudbud bliver projektet yderligere forsinket.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Annulleringen af DSB’s store WiFi-udbud betyder, at mange danskere kommer til at vente endnu længere på at få ordentlig WiFi, når de rejser med tog.

Annulleringen sker, fordi DSB i et tillæg til udbudsmaterialet på grund af en menneskelig fejl havde undladt at skrive et enkelt, men afgørende, ord - Maksimum.

Det kan du læse mere om her: DSB annullerer afgørende del af kæmpe WiFi-udbud på grund af simpel tastefejl: "En enormt ærgerlig fejl," lyder det fra DSB.

I dag kan passagererne tilgå WiFi i en del af DSB's tog, men i blandt andet dobbeltdækkertogene, der står for størstedelen af regionaltrafikken på Sjælland, er der fortsat ikke adgang.

Med kendelsen og dermed genudbuddet af kontrakten erkender man hos DSB, at der vil komme en forsinkelse på, hvornår der kommer WiFi i blandt andet de dobbeltdækkertoge, der dagligt fragter tusindevis af pendlere til og fra arbejde. 

"Til gengæld får passagererne ikke en forsinkelse på muligheden for at få et godt mobilsignal inde i toget, så de kan bruge deres egen mobildataforbindelse. Det opfatter jeg som det væsentligste. Hvis vi også var forsinket med det, så ville det være et langt større problem, men den del forventer vi stadig at være færdige med i begyndelsen af 2019,“ siger DSB’s økonomidirektør Thomas Thellersen Børner til Computerworld.

Signalforstærkere går efter planen

Han henviser til, at opsætningen af de såkaldte signalforstærkere går efter planen.

Passagerne kan altså om et års tid godt komme på nettet, når de for eksempel dagligt rejser til og fra arbejde. De skal bare selv betale regningen.

At DSB i Danmark ikke kan tilbyde sine togpassagerer en gennemført WiFi-løsning vil mange nok sige er utilstrækkeligt.

Det bliver da heller ikke bedre af, at det er en DSB-drøm, der har været mere end 13 år undervejs.

Allerede i 2005 meddelte DSB, at man ønskede at gøre toget mellem Aarhus og København til en rullende arbejdsplads.

Det har dog haft lange udsigter, og DSB har da også i tidens løb været i karambolage med dataslugende passagerer, der brugte for meget båndbredde på at se Breaking Bad, mens medarbejderne på den rullende arbejdsplads kiggede langt efter deres e-mails på Lenovo-maskinen.

Hos DSB er man da også klar over problemerne, og økonomidirektør Thomas Thellersen Børner erkender, at løsningen ikke er tilfredsstillende.

“Jeg synes ikke, at den løsning, vi har på dobbeltdækkertogene, som betjener størstedelen af regionaltrafikken på Sjælland, er tilfredsstillende. Men vi er i gang med at gøre noget ved det. Vi hænger signalforstærkere op, og det er vi helt færdige med kort inde i 2019. Det vil give et vældigt løft. Det er ærgerligt, at vi ikke kan være lige så hurtigt ude med WiFi-udstyr i de tog, men vi er stadigvæk på plads med vores udstyr inden udgangen af tredje kvartal 2019,” siger han.

Læs også: 

DSB annullerer afgørende del af kæmpe WiFi-udbud på grund af simpel tastefejl: "En enormt ærgerlig fejl," lyder det fra DSB.

DSB: Det er da enormt irriterende, at WiFi-udbud skal gå om

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job