Overblik i krigen om de danske mobilkunder: Hvordan har dit mobilselskab klaret sig?

TDC er den store vinder af den danske mobilkrig i årets tre første måneder. 3 er også kommet godt fra start, mens Telenor og Telia skal forsøge at vende kurven.

Artikel top billede

(Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Der er intensiv kamp om de danske mobilkunder, og markedet har ventet i spænding på at se, hvem af de fire store mobilselskaber i Danmark, der er kommet stærkest fra start i 2018.

Med torsdagens kvartalsrapport fra TDC er det tid til at stikke fingeren i jorden, måle temperaturen og gøre status på, hvilke selskaber der lige nu er i førersædet på det danske mobilmarked.

Og der er ingen tvivl om, at mægtige TDC for alvor har opbygget momentum i starten af 2018.

Siden nytår har 46.000 danskere skiftet til TDC, og det betyder, at virksomheden nu sidder på 40 procent af det danske marked for mobilkunder.

Læs mere her: TDC brager fremad: Har hentet 46.000 nye mobilkunder siden nytår

Det vækker da også glæde hos selskabets topchef, Pernille Erenbjerg, der særligt fremhæver mobilforretningen.

"Jeg er meget tilfreds med den udvikling, som vores mobilforretning har været igennem de seneste to år. Vi har haft et stærkt fokus på at have det bedste mobilnetværk i Danmark, og den strategi kvitterer vores kunder for," lød det fra Pernille Erenbjerg i forbindelse med kvartalsrapporten.

Læs også: TDC kæmper for at bremse kundeflugt: Yousee lancerer digital comedy-kanal

Telenor og Telia er de store tabere

Mens TDC er kommet godt fra start, står det særligt slemt til hos flere af konkurrenterne.

Værst står det til hos Telenor, der i årets tre første måneder har tabt 28.000 mobilkunder.

Selskabet har dog stadig omkring 1,8 millioner mobilkunder i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Telenor taber 34.000 kunder men sparer sig til større overskud

Det første kvartalsregnskab for 2018 er heller ikke just positiv læsning hos Telia.

Selskabet har tabt 24.000 mobilkunder og er nu nede på en kundebase på 1,45 millioner mobilkunder i Danmark.

Læs mere her: Telia har tabt 24.000 mobilkunder og tusindvis af bredbåndskunder i Danmark i første kvartal

3 nærmer sig Telia

Telias tilbagegang betyder også, at Danmarks fjerdestørste teleskab, 3, nu er godt i gang med at indhente konkurrenten på kundefronten.

Kun 150.000 mobilkunder skiller nu de to selskaber, efter selskabet, der også ejer lavprisselskabet Oister og mobilselskabet Zenji, har hevet 19.000 nye kunder hjem siden nytår.

Læs mere her: Mobilselskabet 3 haler ind på Telia: Har hentet 19.000 nye kunder i 2018

Og står det til 3, stopper fremgangen ikke der.

Den administrerende direktør, Morten Christiansen, har tidligere meldt ud, at selskabet har et erklæret mål om at få 1,5 millioner mobilkunder og dermed overgå Telia.

Banen er kridtet op, og vi venter allerede spændt på at se, hvordan krigen udvikler sig over de næstre tre måneder.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job