Overblik i krigen om de danske mobilkunder: Hvordan har dit mobilselskab klaret sig?

TDC er den store vinder af den danske mobilkrig i årets tre første måneder. 3 er også kommet godt fra start, mens Telenor og Telia skal forsøge at vende kurven.

Artikel top billede

(Foto: Uffe WengFotojournalist Uffe WengPhotojournalist Uffe Wengwww.uffeweng.dkGunløgsgade 33, 2. tv.2300 København S.Danmark / Uffe Weng)

Der er intensiv kamp om de danske mobilkunder, og markedet har ventet i spænding på at se, hvem af de fire store mobilselskaber i Danmark, der er kommet stærkest fra start i 2018.

Med torsdagens kvartalsrapport fra TDC er det tid til at stikke fingeren i jorden, måle temperaturen og gøre status på, hvilke selskaber der lige nu er i førersædet på det danske mobilmarked.

Og der er ingen tvivl om, at mægtige TDC for alvor har opbygget momentum i starten af 2018.

Siden nytår har 46.000 danskere skiftet til TDC, og det betyder, at virksomheden nu sidder på 40 procent af det danske marked for mobilkunder.

Læs mere her: TDC brager fremad: Har hentet 46.000 nye mobilkunder siden nytår

Det vækker da også glæde hos selskabets topchef, Pernille Erenbjerg, der særligt fremhæver mobilforretningen.

"Jeg er meget tilfreds med den udvikling, som vores mobilforretning har været igennem de seneste to år. Vi har haft et stærkt fokus på at have det bedste mobilnetværk i Danmark, og den strategi kvitterer vores kunder for," lød det fra Pernille Erenbjerg i forbindelse med kvartalsrapporten.

Læs også: TDC kæmper for at bremse kundeflugt: Yousee lancerer digital comedy-kanal

Telenor og Telia er de store tabere

Mens TDC er kommet godt fra start, står det særligt slemt til hos flere af konkurrenterne.

Værst står det til hos Telenor, der i årets tre første måneder har tabt 28.000 mobilkunder.

Selskabet har dog stadig omkring 1,8 millioner mobilkunder i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Telenor taber 34.000 kunder men sparer sig til større overskud

Det første kvartalsregnskab for 2018 er heller ikke just positiv læsning hos Telia.

Selskabet har tabt 24.000 mobilkunder og er nu nede på en kundebase på 1,45 millioner mobilkunder i Danmark.

Læs mere her: Telia har tabt 24.000 mobilkunder og tusindvis af bredbåndskunder i Danmark i første kvartal

3 nærmer sig Telia

Telias tilbagegang betyder også, at Danmarks fjerdestørste teleskab, 3, nu er godt i gang med at indhente konkurrenten på kundefronten.

Kun 150.000 mobilkunder skiller nu de to selskaber, efter selskabet, der også ejer lavprisselskabet Oister og mobilselskabet Zenji, har hevet 19.000 nye kunder hjem siden nytår.

Læs mere her: Mobilselskabet 3 haler ind på Telia: Har hentet 19.000 nye kunder i 2018

Og står det til 3, stopper fremgangen ikke der.

Den administrerende direktør, Morten Christiansen, har tidligere meldt ud, at selskabet har et erklæret mål om at få 1,5 millioner mobilkunder og dermed overgå Telia.

Banen er kridtet op, og vi venter allerede spændt på at se, hvordan krigen udvikler sig over de næstre tre måneder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil