Telenor taber 34.000 kunder men sparer sig til større overskud

Telenor har tabt 34.000 kunder i Danmark, heraf 28.000 mobilkunder. Til gengæld betyder nedskæringer på 10 procent af medarbejderstaben, at selskabet øget sit overskud i Danmark.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Telenor har tabt 34.000 kunder i Danmark.

Det er den nedslående bemærkning for selskabet, efter Telenors seneste kvartalsrapport er på gaden.

Værst står det til blandt mobilkunderne. Dem har Telenor tabt 28.000 af, mens selskabet derudover har mistet 5.000 fastnetkunder og 1.000 bredbåndskunder.

Meldingen om Telenors tab af mobilkunder kommer efter, at Computerworld fredag kunne berette, at Danmarks fjerdestørste teleskab, 3 er godt i gang med at indhente sin nærmeste konkurrent, Telia, på kundefronten.

Det kan du læse mere om her: Mobilselskabet 3 haler ind på Telia: Har hentet 19.000 nye kunder i 2018

Mens Telia tabte 24.000 kunder i årets tre første måneder, har 3 fået 19.000 nye kunder siden nytår.

Telenor har omkring 1,8 mio. mobilkunder i Danmark, 137.000 bredbåndskunder og 59.000 fastnetkunder.

Det kan du læse mere om her: Telia har tabt 24.000 mobilkunder og tusindvis af bredbåndskunder i Danmark i første kvartal

Sparer sig til øget overskud

Men ikke alt står skidt til i den danske gren af Telenor.

Selskabet har nemlig sparet sig til at øge overskuddet i første kvartal 2018.

Det sker primært, fordi selskabet har skåret 10 procent af medarbejderstaben sammenlignet med første kvartal 2017.

Driftsoverskuddet før særlige poster er løftet fra 222 millioner norske kroner i første kvartal 2017 til 248 millioner norske kroner, svarende til lidt over 190 millioner kroner i 2018. Det er en stigning på omkring 5 procent.

Den samlede Telenor-koncern, der dækker en stor del af verden, kom ud af første kvartal med et driftsoverskud før særlige poster på 11,3 milliarder norske kroner svarende til næsten 9 milliarder kroner.

I samme periode sidste år lå det tal på 10,5 milliarder norske kroner, svarende til omkring 8 millioner kroner.

Hele koncernens kvartalsrapport kan læses her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S