Facebook indrømmer, at de deler brugerdata med kinesiske mobilproducenter

Facebook deler brugeroplysninger med blandt andre Huawei og Lenovo.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

Facebooks omgang med brugernes data er endnu en gang i vælten, efter at New York Times sidste uge kunne afsløre, at den sociale medie-gigant har delt brugerdata med klodens mobilproducenter.

Over 60 mobilproducenter har igennem det seneste årti indgået data-samarbejde med Facebook over det seneste årti. På NYT’s liste indgik fremtrædende tech-virksomheder som Apple, Amazon, Microsoft, Samsung og BlackBerry.

Læs også: Avis: Facebook udleverer brugerdata til Apple, Microsoft, Samsung og mange andre hardware-producenter

I går kunne Wall Street Journal dertil røbe, at også store kinesiske mobilproducenter indgik i samarbejdet: Huawei, Lenovo, Oppo og TCL.

Samarbejdet gik på at integrere Facebook i producenternes prodrukter så populære features som ’Syntes godt om’-knappen, kontakter og Facebook-beskeder kunne præinstalleres på enhederne.

Særligt datadelingen med Huawei kan blive problematisk for Facebook, da Huawei igennem de seneste måneder har været i de amerikanske myndigheders søgelys.

Tidligere på året gik både det amerikanske forbundspoliti (FBI), efterretningstjenesten (CIA), og sikkerhedsagenturet (NSA) samstemmigt ud og frarådede både amerikanske brugere og institutioner fra at bruge Huaweis produkter og services.

Advarslen blev dengang begrundet med selskabets potentiale for spionage-virksomhed.

Læs også: 41.000 danskere har fået lænset Facebook-oplysninger: Med dette værktøj kan du se, om du eller dine venner er ramt

Facebook skruer ned

De fleste af partnerskaberne er ifølge WSJ stadigt i spil, men blev i løbet af april måned skruet ned – sandsynligvis i kølvandet på den verserende Facebook-skandale med Cambridge Analyticas misbrug af Facebook-brugernes data.

Fra Facebook lyder det dog, at de data som i dag benyttes til data-integration vil forblive på enhederne. Her bedyrer selskabet at der slet ikke er tale om samme data som de, der i sin tid lå til grund for Cambridge Analyticas datamisbrug.

I går meddelte selskabet, at samarbejdet med Huawei og de tre øvrige kinesiske mobilproducenter vil afvikles inden ugens udgang.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil