Atea-direktør bekræfter: Ny tiltale mod Atea i bestikkelsessag

Bagmandspolitiet har igen rejst tiltalte mod Atea i kølvandet på den store bestikkelsessag.

Bagmandstiltalten har rejst ny tiltale mod Atea for bestikkelse. Det sker i forbindelse med, at politiet har tiltalt syv medarbejdere for bestikkelse.

Det meddeler Atea i en udsendt meddelelse underskrevet af topchef Steinar Sønsterby.

"3. juli har retten i Glostrup meddelt syv tidligere ansatte i Atea, at de bliver tiltalt for bestikkelse i perioden mellem 2009 og 2014," skriver han.

'Ifølge dansk lov kan et selskab holdes juridisk ansvarligt for handlinger udført af medarbejderne. Derfor er Atea Danmark blevet tiltalt som ansvarlig enhed for handlingerne udført af disse syv tidligere ansatte," lyder dert fra Atea.

Tiltalten mod de syv tiltalte kommer i kølvandet på dommen i hovedsagen i sidste uge, hvor fire tidligere topchefer samt tre tidligere højtplacerede it-folk blev dømt i byretten i Glostrup.

Det kan du læse mere om her: Her er dommene i Atea-bestikkelsessagen: Millionbøde til Atea og fængselsstraffe til de tiltalte

Avisen Finans kunne i sidste uge fortælle, at de nye tiltaler angiveligt er rettet mod seks salgschefer og en direktør, der enten er eller har været ansat i Atea.

Det kan du læse mere om her: Flere straffesager kan være på vej: Bagmandspolitiet overvejer at rejse sag mod endnu flere tidligere Atea-folk

Der er forud for hovedsagen mod topcheferne over de senere år blevet afsagt dom i en række mindre bestikkelsessager, hvor offentligt ansatte i en række myndigheder er blevet kendt skyldige for at modtage bestikkelse.

Det har blandt andet været ansatte i Udenrigsministeriet, DSB og Københavns Kommune.

Der har ikke tidligere i disse mindre sager været rejst tiltale mod dem, der har ydet bestikkelsen, hvilket altså nu sker.

Ifølge Steinar Sønsterby drejer de nye tiltaler mod de syv tidligere Atea-ansatte sig om levering af forbruger-elektronik som pc'er, mobiltelefoner og lignende, som de syv Atea-folk enten har foræret eller tilbudt med rabat til it-indkøbere i den offentlige sektor.

Atea erkendte i kølvandet på dommen i sidste uge sit ansvar, i det selskabet accepterede at betale en bøde på 10 millioner kroner for sit medansvar i bestikkelsesskandalen.

Det fik omgående Moderniseringsstyrelsen og SKI til at opfordre alle myndigheder til at sætte Atea på pause, indtil det er blevet klarlagt, om selskabet har indført nok foranstaltninger til at undgå lignende tilfælde.

Atea har netop afleveret en redegørelse, der skal kaste lys over sagen.

Læs også:

Her er Ateas redegørelse til SKI efter bestikkelsesdom: Undskylder og beklager dybt - se hele redegørelsen her

Tidligere indkøbschef i DSB om dom i bestikkelsesag: "Hvis man ryger i fængsel for at have modtaget iPads, er der mange i det offentlige, der bør være bekymrede"

Atea accepterer dom i bestikkelsessag: Betaler bøde på 10 millioner kroner

Atea lægger sig fladt ned: SKI og Moderniseringsstyrelsens anbefalinger om udelukkelse er ‘helt forståelige’





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Claus Larsen skal som ny landechef skubbe anonyme Atos frem i lyset i Danmark: "Jeg har været i militæret i en del år, så jeg har brug for en plan. Derfor eksekverer vi fra 1. januar på en ny plan"
Claus Larsen blev midt i oktober i al diskretion indsat som ny landechef for Atos i Danmark. Han skal nu gøre den franske it-kæmpe ligeså kendt i Danmark, som den er på verdensplan.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.