Facebook vil lege bytte bytte købmand med banker: Vil bytte sig til kunders bankdata for adgang til Messenger

Facebook vil have fat i bankkundernes finansielle informationer. Til gengæld vil det sociale medie stille sin Messenger-tjeneste til rådighed som support-funktion for verdens største banker.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Facebook er kommet med et opsigtsvækkende forslag til en række af verdens største banker.

Det sociale medie tilbyder bankerne adgang til Facebooks beskedtjeneste, Messenger, mod, at Facebook får adgang til bankkundernes finansielle informationer.

Det skriver The Wall Street Journal.

Facebook oplyser, at selskabet på nuværende tidspunkt er i dialog med PayPal, Citibank og American Express om en løsning, der kobler kundernes bankkonti sammen med Facebooks Messenger-app, så kunderne kan få kundeservice gennem beskedtjenesten.

Læs også: Nordeas netbank ramt af nedbrud på lønningsdag
Tanken er, support-funktionen skal spare ventetid for kunderne ved, at de betjenes over Messenger i stedet for at skulle hænge i telefonrøret med en ventetone, som det er tilfældet hos de fleste banker i dag.

Ifølge mediet er de informationer, som Facebook har bedt om at få adgang til kreditkortoplysninger samt informationer om kundernes indeståender på de forskellige konti.

Læs også: Kina smider Facebook ud af landet efter én dag

Facebook lover at beskytte persondata

Facebook oplyser til mediet, at det sociale medie vil kunne se finansiel information for de kunder, der vælger at overgå til løsningen, men informationer vil hverken blive brugt til annoncering eller noget andet.

"Vi bruger ikke information til andet end, at det gør det muligt at tilbyde en bedre kundeservice. At beskytte persondata er en vigtig del af disse partnerskaber," lyder det i en meddelelse fra Facebook.

The Wall Street Journal fortæller desuden, at Facebook også har været i kontakt med JPMorgan Chase, Wells Fargo & Co, Citigroup Inc og U.S. Bancorp med henblik på et etablere et samarbejde over Messenger i løbet af det seneste år.

Læs også: Facebook skruer op for tilstedeværelsen i Kina: Planlægger innovationshub

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S