Facebook vil lege bytte bytte købmand med banker: Vil bytte sig til kunders bankdata for adgang til Messenger

Facebook vil have fat i bankkundernes finansielle informationer. Til gengæld vil det sociale medie stille sin Messenger-tjeneste til rådighed som support-funktion for verdens største banker.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Facebook er kommet med et opsigtsvækkende forslag til en række af verdens største banker.

Det sociale medie tilbyder bankerne adgang til Facebooks beskedtjeneste, Messenger, mod, at Facebook får adgang til bankkundernes finansielle informationer.

Det skriver The Wall Street Journal.

Facebook oplyser, at selskabet på nuværende tidspunkt er i dialog med PayPal, Citibank og American Express om en løsning, der kobler kundernes bankkonti sammen med Facebooks Messenger-app, så kunderne kan få kundeservice gennem beskedtjenesten.

Læs også: Nordeas netbank ramt af nedbrud på lønningsdag
Tanken er, support-funktionen skal spare ventetid for kunderne ved, at de betjenes over Messenger i stedet for at skulle hænge i telefonrøret med en ventetone, som det er tilfældet hos de fleste banker i dag.

Ifølge mediet er de informationer, som Facebook har bedt om at få adgang til kreditkortoplysninger samt informationer om kundernes indeståender på de forskellige konti.

Læs også: Kina smider Facebook ud af landet efter én dag

Facebook lover at beskytte persondata

Facebook oplyser til mediet, at det sociale medie vil kunne se finansiel information for de kunder, der vælger at overgå til løsningen, men informationer vil hverken blive brugt til annoncering eller noget andet.

"Vi bruger ikke information til andet end, at det gør det muligt at tilbyde en bedre kundeservice. At beskytte persondata er en vigtig del af disse partnerskaber," lyder det i en meddelelse fra Facebook.

The Wall Street Journal fortæller desuden, at Facebook også har været i kontakt med JPMorgan Chase, Wells Fargo & Co, Citigroup Inc og U.S. Bancorp med henblik på et etablere et samarbejde over Messenger i løbet af det seneste år.

Læs også: Facebook skruer op for tilstedeværelsen i Kina: Planlægger innovationshub

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S