Eks-ansatte frikendt for at stjæle netkunder

Byretten har frikendt de fire ejere af netværksfirmaet Conscia for at handle illoyalt mod deres tidligere arbejdsgiver, Axcess. De fire brød sidste år ud af Axcess, som efterfølgende krævede 400.000 kroner i erstatning, blandt andet fordi der blev taget kontakt til tidligere kunder.

Fire ansatte i netværksfirmaet Axcess handlede ikke illoyalt, da de sidste år brød ud af selskabet, stiftede den direkte konkurrent Conscia og tog kontakt til tidligere kunder.

Sådan lyder dommen fra byretten i Brøndby, hvor Axcess havde lagt sag an mod de fire udbrydere og krævet 400.000 kroner i erstatning.

Hos Conscia er Christian Hjortgaard, en af fire partnere, glad for dommen, som kommer efter et succesrigt første år for Conscia.

Som en sort sky

- Vi er glade for, at dommen faldt ud til vores fordel, for den har været undervejs i lang tid og svævet som en sort sky over hovedet på os. Nu kan vi igen fokusere på det, som vi er dygtige til, og vi håber, at Axcess har det på samme måde, siger han.

Som følge af dommen skal Axcess nu betale 30.000 kroner i sagsomkostninger til Conscia. Administrerende direktør Stig Abildsø lagde i sin tid sagen an, og han har ikke umiddelbart tænkt sig at anke dommen.

- Nu er der gået halvandet år, og Axcess kører videre og kører godt. Jeg har ikke tænkt mig at bruge at halvt år yderligere på at tage en appelsag, siger han.

Axcess er fortsat langt det største af de to selskaber med omkring 45 ansatte, mens Conscia indtil videre er ved at nå op på syv ansatte. Begge selskaber fokuserer på netværk, sikkerhed og Cisco-udstyr.

Konflikten mellem de to firmaer opstod, da stifteren af Axcess, Michael Tandrup, i begyndelsen af 2003 forlod selskabet, fordi der var opstået problemer med Stig Abildsø, der var kommet til firmaet som direktør i september 2000.

Utilfredshed med deres aktieoptionsordninger fik Brian Luplau og Allan Bruhn til at gå samme vej få måneder senere, hvorefter de stiftede konkurrenten Conscia.

Skulle arbejde videre med kunder

Brian Luplau var sælger, mens Allan Bruhn var en af de allerdygtigste Cisco-eksperter hos Axcess. Stig Abildsø var meget ked af at miste Allan Bruhn, så han lavede en aftale med ham om fortsat at arbejde med en række kunder.

Det kom derfor som et chok for Stig Abildsø, da yderligere to af hans ansatte, Christian Hjortgaard og Kasper Kruse, to uger senere sagde deres job op og i stedet skiftede til Conscia, der nu havde fire tidligere Axcess-folk i folden.

- Vi lavede aftaler to firmaer imellem, og jeg føler, at de brød dem. Jeg mener stadig, at de har handlet illoyalt på det tidspunkt og brudt de aftaler, siger Stig Abildsø.

Det fik ham til at afbryde en af to aftaler med Conscia, mens han stadig mente, at en kundeklausul betød, at det nystiftede selskab ikke måtte kontakte tidligere kunder hos Axcess.

Conscia har nu rettens ord for, at begge aftaler blev brudt, og at selskabet derfor ikke gjorde noget forkert, da der blev taget kontakt til tidligere kunder.

Skulle have passet sit eget

- Set tilbage så skulle vi aldrig have lavet en samarbejdsaftale, men bare have passet vores eget. Men i relation til kunderne føler vi, at vi fra starten har været et hundrede procent reelle, og det er også, hvad dommeren siger nu, siger Christian Hjortgaard fra Conscia.

Allan Bruhn og Kasper Kruse var de eneste med Cisco-topcertificeringer hos Axcess, og efter et års karantæne - som er standard ved jobskifte - har de nu fået dem tilbage hos Conscia.

Det lille selskab med speciale i netværk og sikkerhed har samtidig netop fået Ciscos sikkerhedsspecialisering med navnet VPN Secutiry.

Det giver blandt andet rabatter hos Cisco, hvilket ifølge Christian Hjortgaard gør Conscia konkurrencedygtig med de helt store spillere som TDC og Netdesign.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere