It-problemer i Nordea på lønningsdagen: Har store problemer med at overføre penge

Der er store problemer med pengeoverførsler og lønudbetalinger for Nordeas kunder. Nordeas it-afdeling arbejder på højtryk. "Vi har fundet fejlen, og indenfor de næste par timer skulle alle pengeoverførsler være gået igennem," lyder det fra banken.

Artikel top billede

(Artiklen er opdateret med kommentar fra Nordea)

Nordea har tilsyndeladende igen problemer med udbetaligner og pengeoverførsler på månedens lønningsdag. Denne gang er der tale om problem med batch-flow.

"Vi har haft et problem med vores batch-flow her til morgen, og opdagede det klokken 4. Vi har fundet fejlen, og indenfor de næste par timer skulle alle pengeoverførsler være gået igennem. Vi er rigtig kede af de gener, det har givet vores kunder," siger Tenna Schoer, pressekonsulent hos Nordea og understreger:

"Vi tager det utroligt alvorligt, og vi gør alt, hvad vi overhoved kan for at sikre, at det ikke sker igen."

Tidligere i dag blev Nordeas kunder mødt af denne besked på Facebook:

"Kære kunder. Vi har desværre nogle udfordringer med pengeoverførsler i dag. Derfor oplever mange af jer, at pengene ikke er gået ind på modtagerkontoen endnu. Vores it-afdeling har knoklet siden klokken 04:00 i morges, og vi er oprigtig kede af de gener, det giver. Vi forsikrer jer for, at vi arbejder på højtryk for at løse det, men i øjeblikket har vi ikke en tidshorisont. Så snart vi har nyt, opdaterer vi her, og gør naturligvis alt for at få det løst inden weekenden."

Frustrerede Nordea-kunder

Opdateringen fra Nordea får en hård medfart af bankens kunder.

Opslaget er efter kort tid godt fyldt op med vrede kommentarer fra Nordea-kunder.

Mens nogle melder, om at de ikke har oplevet problemerne endnu, er andre mildest talt forundrede over, at der nu igen ser ud til at være problemer med Nordeas it.

”Kære Nordea, var det ikke snart på tide, at der blev gjort noget ved jeres it-system. Det sker jo ret tit, det her. Det er bare ikke godt nok,” skriver en, mens an anden Nordea-kunde bare er træt af de mange beskeder om it-problemer hos Nordea.

”Kan I ikke bare nøjes med at lave en opdatering, hvis det, mod forventning, en enkelt gang skulle virke på den sidste eller første hverdag i måneden. Intent breaking news i dette.”

Et problem kommer sjældent alene

Det er ikke lang tid siden, at Nordeas netbank også var ramt af nedbrud - ligeså på den store løningsdag.

31. juli meldte banken således også om nedbrud, hvor Nordea-kunderne ikke kunne tilgå netbanken i flere timer.

Dengang meldte Nordea, at problemet skyldtes interaktion med NemID.

Læs mere: Nordeas netbank ramt af nedbrud på lønningsdag

For få dage siden, var Nordea også ude og advare om falske SMS'er, hvor man bliver bedt om at oplyse bruger-ID, adgangskode og sende et billede af sit NemID.

"Igen med gode hensigter vil bede om at få sendt eller uploade et billede af NemID. Slet derfor disse SMS'er," skriver Nordea.

Computerworld har uden held forsøgt at få en forklaring fra Nordea på, hvad der er gået galt i it-systemerne.

Denne meddelelse har Nordea lagt op på sin Facebook-side klokken 10:38.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S