It-problemer i Nordea på lønningsdagen: Har store problemer med at overføre penge

Der er store problemer med pengeoverførsler og lønudbetalinger for Nordeas kunder. Nordeas it-afdeling arbejder på højtryk. "Vi har fundet fejlen, og indenfor de næste par timer skulle alle pengeoverførsler være gået igennem," lyder det fra banken.

Artikel top billede

(Artiklen er opdateret med kommentar fra Nordea)

Nordea har tilsyndeladende igen problemer med udbetaligner og pengeoverførsler på månedens lønningsdag. Denne gang er der tale om problem med batch-flow.

"Vi har haft et problem med vores batch-flow her til morgen, og opdagede det klokken 4. Vi har fundet fejlen, og indenfor de næste par timer skulle alle pengeoverførsler være gået igennem. Vi er rigtig kede af de gener, det har givet vores kunder," siger Tenna Schoer, pressekonsulent hos Nordea og understreger:

"Vi tager det utroligt alvorligt, og vi gør alt, hvad vi overhoved kan for at sikre, at det ikke sker igen."

Tidligere i dag blev Nordeas kunder mødt af denne besked på Facebook:

"Kære kunder. Vi har desværre nogle udfordringer med pengeoverførsler i dag. Derfor oplever mange af jer, at pengene ikke er gået ind på modtagerkontoen endnu. Vores it-afdeling har knoklet siden klokken 04:00 i morges, og vi er oprigtig kede af de gener, det giver. Vi forsikrer jer for, at vi arbejder på højtryk for at løse det, men i øjeblikket har vi ikke en tidshorisont. Så snart vi har nyt, opdaterer vi her, og gør naturligvis alt for at få det løst inden weekenden."

Frustrerede Nordea-kunder

Opdateringen fra Nordea får en hård medfart af bankens kunder.

Opslaget er efter kort tid godt fyldt op med vrede kommentarer fra Nordea-kunder.

Mens nogle melder, om at de ikke har oplevet problemerne endnu, er andre mildest talt forundrede over, at der nu igen ser ud til at være problemer med Nordeas it.

”Kære Nordea, var det ikke snart på tide, at der blev gjort noget ved jeres it-system. Det sker jo ret tit, det her. Det er bare ikke godt nok,” skriver en, mens an anden Nordea-kunde bare er træt af de mange beskeder om it-problemer hos Nordea.

”Kan I ikke bare nøjes med at lave en opdatering, hvis det, mod forventning, en enkelt gang skulle virke på den sidste eller første hverdag i måneden. Intent breaking news i dette.”

Et problem kommer sjældent alene

Det er ikke lang tid siden, at Nordeas netbank også var ramt af nedbrud - ligeså på den store løningsdag.

31. juli meldte banken således også om nedbrud, hvor Nordea-kunderne ikke kunne tilgå netbanken i flere timer.

Dengang meldte Nordea, at problemet skyldtes interaktion med NemID.

Læs mere: Nordeas netbank ramt af nedbrud på lønningsdag

For få dage siden, var Nordea også ude og advare om falske SMS'er, hvor man bliver bedt om at oplyse bruger-ID, adgangskode og sende et billede af sit NemID.

"Igen med gode hensigter vil bede om at få sendt eller uploade et billede af NemID. Slet derfor disse SMS'er," skriver Nordea.

Computerworld har uden held forsøgt at få en forklaring fra Nordea på, hvad der er gået galt i it-systemerne.

Denne meddelelse har Nordea lagt op på sin Facebook-side klokken 10:38.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S