Artikel top billede

Folketinget vil udskifte mere end 50 år gamle systemer i Skat for tocifret milliardbeløb i et af de største offentlige it-projekter i Danmark nogensinde: Vil tage mindst 15 år

Vitale it-systemer hos Skat, der er mere end 50 år gamle, skal nu udskiftes. Det vil tage 15 år og koste et tocifret milliardbeløb, hvilket gør det til et af danmarkshistoriens største offentlige it-projekter.

Et bredt flertal i Folketinget - bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF - har netop vedtaget, at en række vitale og forældede it-systemer hos Skattestyrelsen skal udskiftes.

Det oplyser Skattestyrelsen.

Opgaven vil tage 15 år, og den vil komme til at koste et tocifret milliardbeløb, hvilket gør projektet til et af de dyreste offentlige it-projekter i danmarkshistorien.

Der er tale om Skattestyrelsens såkaldte legacy-systemer, der har nået en så fremskreden alder, at de skal udskiftes og moderniseres.

"For det første bærer it-systemerne præg af, at de er udviklet over en lang årrække i en række knopskydninger for blandt andet at fremme digitalisering af opgaver samt understøtte ny lovgivning," hedder det i den aftale, som partierne har underskrevet.

"Det betyder, at systemlandskabet i dag er yderst komplekst og uoverskueligt," hedder det.

Du finder hele aftalen her: Aftale om håndtering af skattevæsenets legacy-systemer.

"For det andet er skattevæsenets organisation i høj grad afhængig af de it-leverandører, der står for drift og vedligehold af legacy-it-systemerne," hedder det.

Desuden peger partierne på, at legacy-systemerne aldrig har været i udbud.

Det minder om den situation, som politiet stod i for nogle år siden.

Her kunne Computerworld afsløre, at visse af politiets it-systemer i klart strid med loven ikke havde været i udbud i 19 år.

Det kan du læse mere om her: Rigspolitiet har ikke sendt CSC-opgaver i udbud i årevis: System-dokumentation mangler på 19. år

Mere end 50 år gamle

Nogle af Skats it-systemer er mere end 50 år gamle.

"Flere af vores it-systemer er mere end 50 år gamle. Derfor er det et første, men vigtigt skridt, at vi nu får taget hul på den kæmpemæssige udfordring. Det er rettidig omhu at få rettet op på det teknologiske efterslæb, der er, så vi fortsat sikrer en stabil og sikker drift af skatteforvaltningens it-systemer," lyder det en meddelelse fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), der fortsætter:

"Selvom debatten om ansvaret for skatteforvaltningens udfordringer er blevet mere intens, og diskussionerne er blusset gevaldigt op den seneste tid, så vil jeg gerne anerkende, at alle Folketingets partier i denne sag tager ansvar for, at vi kan løse de fremtidige udfordringer sammen."

Læs også: Skat skal have ny leverandør af stort it-system til 325 millioner

Sådan fordeler pengene sig

Som en del af den netop vedtagne finanslov for 2019 har regeringen har afsat 612 millioner kroner over de kommende fire år til at påbegynde opbygningen af organisatorisk kapacitet i skatteforvaltningen til at håndtere udfordringerne med legacy-systemerne.

Investeringen er fordelt med 81,6 millioner kroner i 2019, 169,1 millioner kroner i 2020, 175 millioner kroner i 2021 og 186,3 millioner kroner i 2022.

Læs også: Danmark har tradition for kuldsejlede it-projekter i det offentlige: I hvilke andre brancher accepterer man en vare med 1.000 fejl?

Disse systemer drejer det sig om

Skattevæsenet har en portefølje på omkring 200 it-systemer og omkring 70 af dem er ældre it-systemer, som er udviklet i perioden fra 1970’erne og frem til år 2000.

Det er disse systemer, der er kategoriseret som legacy-it-systemer.

Læs også: Statens nøleri i sag om ulovlig udflytning af data parkerer den danske it-sektor i juridisk dødvande på sjette måned

Legacy-it-systemerne understøtter centrale dele af skatteopkrævningsopgaven og bidrager samlet set til opkrævningen af omkring 800 milliarder kroner om året.

Der er blandt andet tale om it-systemer, der håndterer forskuds- og årsopgørelsen.

Partierne bag aftalen vil hurtigst muligt - og senest i 2019 -
træffe beslutning om den langsigtede planlægning af projekter og de konkrete finansieringselementer samt en konkret model for styringen af skattevæsenets it-område.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til NIS2 - indhold, krav og konsekvenser

På dagen vil du både få et koncentreret, fokuseret overblik over de juridiske aspekter og de krav, du vil skulle leve op til. Du går også hjem med praktisk viden fra eksperter, der arbejder med NIS2-compliance på både det tekniske og organisatoriske niveau.

28. februar 2024 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere