Artikel top billede

Oracle satser stort på kloge applikationer: "Vores teknologi med kunstig intelligens og machine learning er allerede bygget ind i systemet.”

Oracle Open World, London:Softwaregiganten Oracles AI-strategi afviger fra konkurrenternes: Vil have AI ud af elfenbenstårnet og ind forretningsapplikationer.

På trods af hypen stadig er et stykke foran realiteterne så er kunstig intelligens her, der og alle vegne.

Det var også tilfælde på Oracles OpenWorld konference i London tidligere på ugen. Men Oracle, som har været et stykke tid om at komme frem til den nye cloud-baserede virkelighed, har en lidt anderledes tilgang.

For hvor konkurrenter som Microsoft, Google og Amazon tilbyder AI-tjenester som en del af deres omfattende cloud-tjenester er det Oracles opfattelse, at de fleste virksomheder ønsker at få de nye muligheder leveret i nye eller eksisterende forretningsapplikationer.

Oracle er anderledes

Det er meldingen fra Oracles vicedirektør Matt Bradley, som Computerworld mødte til Oracles OpenWorld i London:

"Vi er anderledes (end konkurrenterne, red.) fordi vi leverer kunstig intelligens og machine learning i applikationer og i kontekst. Vores opgaver er at sørge for at slut-brugeren kan arbejde bedre. Vi er ikke ude på bare at vise machine learning og kunstig intelligens-teknologien i sig selv.", forklarer han og understreger at Oracles mål er at få det helt ud til de enkelte slutbrugere:

"Vores teknologi med kunstig intelligens og machine learning er allerede bygget ind i systemet. Klar til brug. Nogle af vores konkurrenter leverer teknologien som et selvstændigt område, som du selv skal opsøge. For os handler det om, at hvis det er nemt at bruge, så vil det også blive brugt."

Næste bølge er pervasive AI

Vicedirektøren uddybede desuden hvordan Oracle ser kunstig intelligens i virksomhedernes centrale systemer:

"Næste bølge er hvad vi kalder pervasive AI, hvor alt hvad vi omgiver os med, er baseret på erfaringer der er indsamlet om os, som for eksempel auto-complete og auto-suggest. Men det kan også være chatbots, hvor du kan have en samtale med forretningsapplikationen."

I den forbindelse er det især evnen til at blive klogere på den enkeltes vaner og arbejdsopgaver, som Matt Bradley fremhæver, som et stort plus:

"Det handler om at intelligensen skal skinne igennem i selve interaktionen med brugeren. Konkret sker det når applikationen prøver at forstå konteksten til det arbejde, som du sidder med, og derefter hjælper dig med at opnå resultatet på den mest effektive måde."

Kunstig intelligens kan af og til blive temmelig eksotisk, men ifølge Matt Bradley er det ofte i det nære, at vi for alvor vil drage nytte af det:

"Det kan være helt simple ting som at det er fredag, klokken er 17 og jeg logger ind i mit ERP-system. Så ved systemet, at det jeg arbejde med er mine udlæg. Og at det derfor er de applikationer, som der bliver præsenteret for mig.", uddyber han og fremhæver desuden at algoritmer kan se mere nøgternt på datasæt:

"Et godt eksempel er inden for forecasting fordi det kan hjælpe dig med at kigge på de historiske data og ud fra dem se sammenhænge og komme med bedre bud. Det kan blandt ske fordi maskinerne fjerner noget af den menneskelige bias fra ligningen og giver et mere neutralt bud på fremtiden."

Læs også Accentures bud på 2019-trends i forretningen: 'Intelligent enterprise' og 'frictionless business' - disse fem trends bliver afgørende for din succes i 2019

Computerworld er inviteret til Oracle OpenWorld 2019 i London af Oracle. Læs mere om Computerworlds principper for rejser her.