Smart-højttalere buldrer frem: Nu er de at finde i en ud af fire amerikanske hjem

De intelligente højttalere nyder stor succes i de amerikanske hjem. Amazon fører i kampen om hjemmets smart-højttalere.

Artikel top billede

Mens smart-højttalere er en relativ ny enhed i de danske hjem, med lanceringen af den dansktalende Google Home højttaler sidst i 2018, er de ved at blive hvermandseje i smarthøjttalernes hjemland, USA.

Der er mere én ud af fire voksne amerikanere nu i nærkontakt med en smarthøjtaler. Det er 40 procent flere end sidste år.

Det fastslår en ny rapport fra det tyske assistent-fokuserede medie Voicebot.ai, der kortlægger amerikanernes brug af de intelligente højttalere.

Amazon fører, men bliver indhalet

Selskabets undersøgelse viser samtidigt, at Amazon fortsat dominerer i kampen om amerikanernes hjem ved at være tilstede i over tre ud af dem hjem med deres ’Echo’ smart-højttalere, langt foran Googles ’Home’ markedsandel på 24 procent.

Set i forhold til sidste år, er Amazons dominans aftagende. Hvor Amazon tidligere løb med 72 procent af markedet, er deres andel nu nede på 61 procent.

De øvrige højttaler-producenter som Apple med deres ’HomePod’ og Sonos med deres ’One’ vinder også terræn. Sammenlagt tegner ’øvrige producenter’ kategorien for 15 procent af markedet mod under ti procent i fjor.

Væksten i antallet af smarthøjttalere er en del af en større trend for stemmebetjente assistenter, som kan tilgås på tværes af enheder, fra smartphones over pc’er og bilens infotainment system.

Ifølge seneste tal fra Juniper Research forventes antallet af enheder med digitale assistenter ombord at eksplodere i de kommende år.

I 2023 estimeres antallet af lyttende smart-enheder overstige antallet af mennesker på kloden med otte milliarder enheder i brug. Ved udgangen af 2018, var over 2,5 milliarder stemmestyrede enheder i brug, vurderede analyseinstituttet.

Se også: Har du hørt om smart display? En helt ny type skærme er på vej til at lave om på dit hjem og dit kontor

Annonceindlæg fra Kingston Technology

Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S