Apple Music overhaler Spotify på nøglemarked: Flere betaler for tjenesten

Apple kan nu tælle over 50 millioner brugere. Over halvdelen af dem er i USA, hvilket gør, at de i hjemlandet kan vipper Spotify af streaming-tronen.

Artikel top billede

Apple er i færd med i stigende grad at satse på tjenester, i en tid hvor efterspørgslen på selskabets hardware synes at afmatte. Her er tech-gigantens musikstreaming-tjeneste, Apple Music, en af de førende serviceprodukter i Apples portefølje.

Det bet synes nu at give gevinst i det amerikanske hjemmemarked, hvor selskabet for første gange nogensinde kan tælle flere betalende abonnenter end markedets førende musikstreaming-tjeneste, svenske Spotify.

Ifølge oplysninger fra The Wall Street Journal, rundede Apple i alt 28 millioner betalende Apple Music kunder, mod 26 millioner hos Spotify i februar 2019.

Tallene viser samtidigt, at Apple oplever stadigt større vækst i antallet af brugere. Her mønstrer Apple vækstrater på mellem 2,6 og tre procent, mens Spotifys ditto lyder på mellem 1,5 og to procent.

Apples amerikanske dominans kommer dog efter Spotify-beskyldninger om konkurrenceforvidende opførsel fra teknologigiganten.

Se også: Vestager vil kigge Apple i sømmene efter Spotify-klage

Globalt set, er det dog stadig Spotify der dominerer, ved i alt at tælle 207 millioner brugere. Størstedelen af disse benytter dog Spotifys reklamefinansierede model. Blandt disse betaler 96 millioner brugere for et såkaldt ’premium’-abonnement mod en månedlig betaling.

Til sammenligning kan Apple Music tælle 50 millioner månedlige betalende brugere, mens selskabet slet ikke tilbyder nogen reklamefinansieret model.

I de kommende måneder vil Apple føje to nye tjenester til porteføljen med den kommende TV+ streaming-tjeneste samt nyhedstjenesten News+.

Læs også:
Apple lancerer News Plus – en Netflix for nyheder, aviser, magasiner og blade
Her er Apples længe ventede streaming-satsning: Apple TV+ og Channels

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S