Tyskland vender på en tallerken: Vil bruge Apple og Googles løsning til corona-app

Europæiske lande har krydset klinger med Apple og Google i arbejdet med at finde en standard for de mange smittesporings-apps, der bliver udviklet i øjeblikket. Men nu vender tyskerne på en tallerken og bakker op om Apple og Googles tilgang.

Artikel top billede

Photo by Cory Checketts on Unsplash (Foto: Photo by Cory Checketts on Unsplash)

De tyske myndigheder vender nu på en tallerken i tilgangen til landets kommende smittesporings-app, der skal bruges i kampen mod corona-virussen

Tyskerne vælger nu at bakke op om den tilgang, som it-giganterne Apple og Google har udstukket, og bryder dermed med en række andre europæiske lande.

Det skriver den tyske tv-station ARD på sin hjemmeside.

Hidtil har en række europæiske lande med Tyskland og Frankrig i spidsen ellers haft et ønske om at indsamle flere data om brugerne, end det som Google og Apple tillader.

I øjeblikket arbejder Netcompany på at udarbejde en tilsvarende dansk app med navnet Smittestop, og de dansker myndigheder og Netcompany har ligeledes et ønske om at indsamle flere data.

Læs også: Sådan kommer Apple og Googles store samarbejde om en API til smittesporing til at fungere

Europæisk standard

De europæiske lande er gået sammen om fælles europæisk standard med navnet PEPP-PT (Pan-European Privacy-Preserving Proximity Tracing), der indebærer, at sundhedsmyndighederne skal have mulighed for at lagre de indsamlede data centralt.

Det vil give sundhedsmyndighederne mulighed for at analysere på data og dermed få større indsigt i smittespredningen.

Men Apple og Google, der for få uger siden lancerede en særlig API, som myndighederne kan benytte sig af lægger op til en decentral-løsning.

Her vil brugernes data ikke blive samlet på centrale servere hos hverken myndigheder eller it-giganterne selv.

I stedet vil brugerne blot få en notifikation, hvis de har været i tæt kontakt med en person, som efterfølgende har oplyst, at vedkommende er smittet.

Læs også: Frankrig vil have Apple til at fjerne blokering for corona-apps - men Apple tøver

IPhone-sikkerhed står i vejen for europæisk løsning

Vælger landene ikke at anvende den decentrale løsning, som Apple og Google har stillet til rådighed, så vil det særligt på en iPhone blive svært at få appen til at fungere efter hensigten.

Smittesporingen fungerer ved, at telefonens bluetooth-forbindelse konstant skanner omgivelserne for at finde andre brugere af smittesporings-appen.

Brugerne af appen vil herefter få en notifikation, hvis det viser sig, at de har været i kontakt med en, som er blevet testet positiv.

Den helt store knast i udarbejdelsen af appen har været, at det uden Apple og Google API ikke vil være muligt for en smittesporings-app at gøre brug bluetooth-forbindelse på en iPhone, når telefonen er i standby-tilstand.

Apple sidder på knap halvdelen af smartphone-markedet i Danmark, og dermed vil effektiv smittesporing i praksis være umulig.

Læs også: Norske myndigheder vil ikke vente på Apple og Google: Laver smittesporings-app uden giganternes corona-teknologi

Tysk kursskifte

Ved en pressebriefing fredag, som Computerworld deltog i, lød det diplomatisk fra talspersoner fra Google og Apple, at selskaberne lytter til ønskerne fra de lande, som ønsker en meget centraliseret tilgang.

Men ifølge nyhedsbureauet Reuters kommer den tyske kursændring dog efter, at Apple har afvist at imødekomme de europæiske landes ønsker om en udvidet adgang til smittesporing.

Søndag oplyste den tyske sundhedsminister, Jens Spahn, og forbundsminister for særlige anliggender, Helge Braun, således ifølge ARD, at tyskerne i stedet nu vil forfølge en ”en stærkt decentraliseret løsning.”

Læs også: Danmarks nye corona-app kommer til at hedde ‘Smittestop’ - vil blive lanceret i to etaper

Google og Apple styrker sikkerheden

Google og Apple oplyste ligeledes ved pressebriefingen fredag, at de to selskaber i API’en havde valgt at styrke privatlivsbeskyttelsen.

Det sker blandt andet ved, at de krypterede identifikationsnøgler, som bliver brugt i forbindelse med smittesporingen, nu konstant bliver udskiftet.

Derudover vil Apple og Google også kryptere bluetooth meta-data. Alt sammen med det formål at gøre det sværere at identificere den enkelte bruger.

I midten af maj vil Apple og Google efter planen udrulle første etape af deres API. Her vil iPhone og Android-telefoner trådløst få muligheden for at udveksle informationer via apps fra sundhedsmyndigheder i de enkelte lande.

Anden etape vil blive lanceret i de efterfølgende måneder, og den vil indebære, at teknologien bliver integreret direkte i iOS og Android.

Dermed kan brugerne aktivitere smittesporingen direkte på telefonen uden at downloade en app. Noget som sandsynligvis vil have den effekt, at flere brugere gør brug af funktionen.

Læs også: Opskrift: Sådan kan man indbygge stensikker privacy i dansk overvågnings-app

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Client Partner - Manufacturing (M&LS)

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Networking Presales Specialist

    Københavnsområdet

    Beredskabsstyrelsen

    Teknologi og IT-arkitekt til Beredskabsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

    Jakob Dirksen

    GlobalConnect