Apple og Google spænder ben for smittesporingsapps: Blokerer for GPS-adgang

Både Google og Apple nægter GPS-adgang til udviklerne af smittesporingsapp.

Artikel top billede

De to dominerende leverandører af smartphone-systemer, Apple og Google, vil ikke give udviklere af smittesporingsapp adgang til lokationsdata som GPS-oplysninger.

Begge selskaber har under corona-pandemien tilbudt at give sundhedsmyndigheder en priviligeret adgang til de respektive iOS- og Android-enheders bluetooth-signaler, for at muliggøre dedikerede smittesporingsapps.

Af hensyn til brugernes datasikkerhed, vil hverken Apple eller Google give adgang til lokationsoplysninger, såsom GPS-data, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Samtidig vil GPS-adgang til applikationerne resultere i ustabile og batteridrænende løsninger, vurderer begge tech-giganter.

Den beslutning værger udviklerne bag flere af de amerikanske app-løsninger sig imod, da de anser det som vitalt, at kontaktsporing sammenholdes med GPS-oplysninger.

Enkelte udviklere, såsom selskabet Twenty, der står bag delstaten Utahs smittesporingsapp, fortæller denne uge, at deres app fungerer effektivt med både GPS og bluetooth uden brug af Apples og Googles smittesporingsværktøj.

Herhjemme er den danske pendant, app’en ’Smittestop’ fra Netcompany, forsinket på grund af kvaler med at få adgang til bluetooth på iPhones.

Læs også: Bluetooth-problemer forsinker Netcompanys corona-app - lanceringsdato endnu ukendt

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil