Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Fejl i oldgammelt DSB-system var skyld i kæmpe nedbrud: "Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om"

Interview: En overset begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem var forklaringen på, at de danske statsbaners for en uge siden blev ramt af et flere dage langt nedbrud, fortæller DSB's CIO Michael Moesgaard til Computerworld.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Bliv klogere på den fejl, der resultere i udbuddet
  • Få forklaringen på, hvorfor DSB ikke opdagede fejlen i tid
  • Få Michael Moesgaard svar på, hvilken relationen nedbruddet har til det stormløb, som DSB oplevede på sine systemer i forbindelse med salget af det attraktive rejsepas
1.074
5:30 min
Det var en teknisk begrænsning i DSB's 30 år gamle salgssystem, der var årsagen til, at de danske statsbaner tidligere på ugen blev ramt af et massivt it-nedbrud.

Michael Moesgaard, DSB’s CIO, forklarer til Computerworld, at nedbruddet blev forårsaget af en hidtil uopdaget teknisk begrænsning på antallet af tilgængelige billetnumre i systemet.

”Det er altså 30 år gammel kode, som vi taler om,” siger Michael Moesgaard til Computerworld og forklarer:

”Det der skete var, at en tabel løb

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Medarbejderne fik udleveret badetøfler ved indflytningen: Kom med inden for i IBM Danmarks nye topmoderne hovedkontor

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Cyber-gidselforhandler løfter sløret: Sådan undgår du at blive ramt af den frygtede 'double whammy'

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Her er de 10 bedste arbejdspladser i den danske it-branche

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Sådan har Novo sat AI i arbejde: Læs Computerworlds store temanummer om AI i forretningen

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Tidligere Chr. Hansen-CIO Jens Rasmussen løfter sløret efter exit: Her er mit næste skridt i karrieren