Nordea vil erstatte stort antal medarbejdere med it-systemer: Omkostninger skal nedbringes

Opdateret med rettelse fra Nordea: Nordea er på vej med fyresedler til en lang række medarbejdere, der skal erstattes af it-systemer. Det er for dyrt at have de mange mennesker siddende, oplyser banken.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Nordea har udsendt korrektion af denne artikel efter interviewet med Bloomberg News. Den kan du læse her: Nordea: Der er ikke blevet truffet beslutning om at afskedige på grund af it-system

Nordea vil beskære medarbejderstaben i bankens compliance-afdeling og istedet erstatte dem med it-systemer.

Det fortæller Mikael Bjertrup, der er chef for bankens afdeling til bekæmpelse af finansiel kriminalitet til Bloomberg News.

Han siger til det amerikanske medie, at det ‘simpelthen er for dyrt’ med den store stab, der blev opmandet kraftigt i 2016 og 2017.

Ifølge avisen er antallet af compliance-folk i Nordea steget fra 160 mand i 2013 til 1.500 i 2019.

Mikael Bjertrup fortæller til Bloomberg, at Nordea fremover i afdelingen vil fokusere på mere teknologi fremfor flere mennesker.

“Vi har programmer, der gennemgår milliarder af transaktioner og som genererer millioner af alerts. Omkring 80 procent af disse alerts bliver behandlet af mennesker, og det tal skal reduceres,” siger han til mediet.

Han fortæller, at Nordea sigter efter et scenarie, hvor computere håndterer 80 procent af arbejdet, mens mennesker håndterer 20 procent.

Nordea er i dag i fuld gang med at flytte størstedelen af de manuelle behandlinger væk fra afdelinger i de nordiske lande og over til sine afdelinger i Polen og Estland.

“Men det vil tage adskillige år at nå derhen,” siger han.

Skiftet vil betyde, at Nordea nu vil få brug for en ny type folk, der eksempelvis kan ‘træne’ og udvikle de algoritmer, der fremover skal anvendes.

Nordea har udsendt korrektion af denne artikel efter interviewet med Bloomberg News. Den kan du læse her: Nordea: Der er ikke blevet truffet beslutning om at afskedige på grund af it-system

Læs også:

Læren af Nordeas problematiske it-projekt: It-projekter skal være meget enkle

Nordeas enorme it-sats skulle være klar i 2019 – nu er det udskudt

Nordea indfører ny opbygning af digitaliserings-indsats efter digitaliseringschefens exit

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S