Læren af Nordeas problematiske it-projekt: It-projekter skal være meget enkle

Ved en fusion bør man som udgangspunkt vælge den ene virksomheds it-system fuldt ud, lyder anbefalingen fra Jyske Bank oven på, at konkurrenten Nordea har haft problemer med et milliarddyrt it-integrations projekt.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Jo større og mere komplekst et it-projekt er, jo større er risikoen for at det går galt.

Det er ifølge Børsen muligvis læren af de problemer som storbanken Nordea har haft med sit gigantiske og 9 milliarder kroner dyre it-projekt.

Her står softwareproducenten Temenos og konsulentvirksomhed Accenture for at udvikle en ny it-platform, der skal integrere bankens it-systemer. Ifølge Børsen stadigvæk bærer storbanken it-setup stadig præg af, at Nordea er en sammenlægning af fire forskellige banker, som ved fusionen i 1999 havde hvert deres it-system.

Læs også: Forsinket it-projekt hos Nordea kan gå udover kundetilfredsen

Peter Schleidt, der er bankdirektør for Nordeas konkurrent Jyske Bank, slår over for Børsen fast, at der er en sammenhæng mellem et it-projekts kompleksitet samt hvor tidskrævende og omkostningstungt det er.

”Hvis to danske banker fusionerede, så er det nok en god ide at vælge den ene banks system stort set fuldt ud. Så skulle man ikke udvikle så meget og dybest set konvertere den ene banks data over til den anden," siger han til Børsen.

Læs også: Nordeas enorme it-sats skulle være klar i 2019 – nu er det udskudt

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil