Her kan du hente Danmarks spritnye coronapas-app

Danmarks nye coronapas er klar til download nu. Se, hvordan den virker her.

Artikel top billede

Når du skal på restaurant, til koncert eller til frisør i de kommende dage, kan du få adgang med en helt ny type coronapas.

Det skyldes, at Danmark efter fire måneders ventetid nu har fået sin coronapas-app, og den kan allerede nu downloades i Apples App Store og Google Play app-butikker:

Coronapas app til iPhone hentes her.
Coronapas app til Android hentes her.

Appen er udviklet af Netcompany og Trifork på vegne af Digitaliseringsstyrelsen.

Finansministeriet inviterer til pressemøde fredag 12.15, hvor den nye app vil blive præsenteret.

Mødes af QR-kode

Når du åbner den nye app, bliver du mødt af en QR-kode, som kan blive skannet ved indgangen til restauranter, koncerter og andre steder, hvor der kræves coronapas.

Tidligere var coronapasset et digitalt dokument, som du fik adgang til via sundhed.dk.

For at få et grønt coronapas kræver det ligesom tidligere, at du enten har et negativt testresultat, har fået den første vaccinedosis for mindst 14 dage siden, eller har været testet positiv inden for de seneste otte måneder.

Startskud i februar

Allerede 3. februar satte den på det tidspunkt fungerende finansminister Morten Bødskov (S) gang i arbejdet med at få appen klar.

Dengang var målsætningen, at appen skulle være klar om fire måneder, og i marts vandt Netcompany og Trifork et lynudbud om at udvikle appen.

Da Computerworld for få uger siden spurgte Netcompanys topchef Andre Rogaczewski om tidsplanen så ud til at holde, svarede han blot:

"Det eneste jeg kan sige er, at der bliver arbejdet på fuld knald på den. Det kan jeg love dig, at man gør,” siger han.

Det er desuden planen, at appen skal være interoperatibel i EU, hvilket betyder, at den skal kunne tale sammen med lignende coronapas-systemer i andre lande i EU. Dermed skal turister kunne bruge passet på tværs af landegrænser.

Dokumenter som Computerworld har fået aktindsigt i viser, at den samlede pris for appen ventes at løbe op i 46,9 millioner kroner, mens udgiften til udviklingsfasen, der løber frem til udgangen af maj ventes at lande på 17,3 millioner kroner.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job