Offentlige digitale blanketter samler støv

Trods stærk fokus på digitaliseringen i det offentlige gider danskerne ikke de digitale blanketter. Under hver fjerde dokument, som myndighederne modtager fra borgere, virksomheder og andre myndigheder, ticker ind i digital form.

Selv om en række offentlige instanser har gjort et større stykke arbejde med at digitalisere en række blanketter oplever næsten halvdelen, at hverken borgere eller virksomheder bruger dem.

Det fremgår af Videnskabsministeriets årbog "Informationssamfundet Danmark", som netop er udkommet med materiale fra Danmarks Statistik.

De fleste dokumenter modtages fortsat i papirform hos myndighederne, hvad enten afsenderen er borgere, virksomheder eller andre myndigheder.

Mindre end en fjerdedel

Under en fjerdedel sendes elektronisk til trods for en større indsats for at digitalisere papirgangene, ikke mindst myndighederne imellem, blandt andet via tiltaget Edag og Edag2, som har deadline 1. februar 2005.

Især kommunerne er nået langt i digitaliseringen. Her har 93 procent i et eller andet omfang digitaliseret blanketter.

Men når det gælder fuldt digitaliserede selvhjælpsløsninger, hvor man kan indtaste og afsende informationer på én gang, er ingen af de offentlige myndigheder nået særlig langt.

Kun 15 procent af statslige myndigheder har indført en form for selvbetjening via nettet, og andelen er 11 procent hos kommunerne.

Hver fjerde kommune er til gengæld i stand til at modtage elektroniske betalinger.

Bedre selvbetjeningsgrad
I årbogen påpeges det dog, at tallene kan dække over en noget bedre selvbetjeningsgrad i kommunerne.

Hvis man undersøger et par konkrete kommunale serviceydelser, siger andelen af selvbetjeningsløsninger markant ? eksempelvis kan hver anden kommune tilbyde, at borgere melder flytning via internet eller bruger biblioteksydelser online, og knap 40 procent tilbyder, at man kan indsende resultater fra måleraflæsninger.

For langt de fleste undersøgte serviceydelser er digitaliseringsgraden dog under 15 procent.

Ingen udvikling

Det skyldes ikke mindst, at udviklingen på mange måder er gået i stå i det offentlige. Ifølge analysehuset IDC er borgernes og virksomheders mulgihed for at finde offentlig information via internettet på nogenlunde samme niveau som sidste år.

Der skete stor fremskridt i 2003, hvor Danmark for alvor kom i front. Nu er andre lande ved at nå samme niveau, mens udviklingen i Danmark ligger mere eller mindre brak.

IDC vurderer, at stilstanden blandt andet skyldes, at det var en forholdsvis nem opgave at bygge hjemmesiderne op. Nu er opgaven langt sværere, idet det nu handler om integrationen til de bagvedliggende systemer.

Desuden fokuserer kommunerne for tiden på den kommende strukturreform og dens sammenlægninger, mens borgerservice og arbejdsprocesser ikke er højt på dagsordenen.

Relevant link

Informationssamfundet Danmark 2004 (pdf)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere