Endnu et EU-datatilsyn bakker op om Google Analytics-forbud

Google Analytics lever ikke op til GDPR og kan derfor ikke bruges i EU. Det slår det franske datatilsyn fast og bakker dermed op om den afgørelse, der kom for flere uger siden fra Østrig.

Artikel top billede

(Foto: Myriam Jessier)

To europæiske myndigheder er nu enige om, at Google Analytics-værktøjet ikke lever op til GDPR.

Det franske datatilsyn, CNIL, har nemlig også afgjort, at løsningens overførsel af data til USA er i strid med den europæiske persondataforordning, og dermed kan europæiske virksomheder ikke bruge værktøjet.

Afgørelsen kommer efter den østrigske privatlivsorganisation NOYB, har indsendt mere end 100 klager over Google Analytics til de franske myndigheder.

NOYB er stiftet af blandt andre Max Schrems, manden der har lagt navn til Schrems II-afgørelsen, som netop har sat spørgsmålstegn ved brugen af amerikanske it-leverandører.

I sin afgørelse slår tilsynet fast, at det er i strid med GDPR at overføre data til USA, med mindre der er foretaget passende foranstaltninger.

"CNIL er nået frem til, at dette ikke er tilfældet (for Google Analytics, red.). Selvom Google har taget flere foranstaltninger i brug for at regulere dataoverførsler i forbindelse med Google Analytics er dette ikke nok til at udelukke amerikanske efterretningstjenesters adgang til data," skriver tilsynet i afgørelsen.

I slutningen af januar kom de østriske myndigheder frem til en lignende konklusion.

Det fik Google til at svare igen og understrege, at selskabet ikke udleverer information om sine kunder til efterretningstjenestenesterne i USA.

"Google har tilbudt Analytics-relaterede tjenester til globale virksomheder i mere end 15 år og har i al den tid aldrig modtaget den type krav, som DPA (datatilsyn, red.) spekulerede i. Og vi forventer ikke at modtage et, fordi et sådant krav sandsynligvis ikke falder inden for den relevante lovs snævre anvendelsesområde," skrev selskabet i et blogindlæg.

I Danmark er Datatilsynet fortsat i tænkeboks om udmeldingerne, men har tidligere lovet at komme med sit syn på sagen om brugen af Google Analytics.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car