Amerikanske forbrugere brugte 10,6 milliarder kroner på at købe indhold fra internet-tjenester i 2004.
Det er en stigning på 14 procent i forhold til året før, viser tal fra den amerikanske Online Publishers Association.
Det er særligt udbydere af underholdnings- og livsstilsprodukter som eksempelvis lovlig musik til download, der har oplevet en stor vækst.
I denne kategori er omsætningen steget med 90 procent fra 1,3 milliarder kroner i 2003 til 2,4 milliarder kroner i 2004.
- Det faktum, at underholdning og livsstil var de langt største vækstområder for betalingstjenester i 2004, viser, at nettet er godt på vej til at blive et betydeligt underholdningsmedie for de amerikanske forbrugere, siger Michael Zimbalist, der er præsident for Online Publishers Association.
Flere forbrugere
Dating-tjenester er fortsat de betalingstjenester, der med knap 2,8 milliarder kroner samlet set har den største årlige omsætning, men stigningen har her kun været på 4,4 procent i forhold til året før.
Til sammenligning er omsætningen steget med 38 procent på sportsområdet og med 22 procent på spil til henholdsvis 311 millioner kroner og 524 millioner kroner.
En af de største tilbagegange i omsætningen findes i kategorien Business/Investment, hvor der i 2004 har været et fald i omsætningen på seks procent til 1,8 milliarder kroner i forhold til året før.
Ifølge rapporten fra Online Publishers Association var der alene i fjerde kvartal af 2004 godt 19 million amerikanske forbrugere, der betalte for online-indhold. Det er 2,6 millioner flere end i samme periode af 2003.