500.000 PSP-konsoller solgt på to dage

På kun to dage har Sony solgt 500.000 enheder i USA af sin nye håndholdte spilkonsol PSP. Det er halvdelen af de enheder, der er blevet forberedt til det amerikanske marked.

Amerikanerne er vilde med Sonys nye spilkonsol, PSP (PlayStation Portable). Sony havde en million konsoller på lager, da selskabet lancerede apparatet på det amerikanske marked. På blot to dage blev den halve million konsoller langet over butiks-diskene, skriver Bloomberg.

Og salget er fortsat. I løbet af den første uge, har Sony solgt PSP-konsoller for 900 millioner kroner på det amerikanske marked.

PSP er Sonys forsøg på at tage kampen op med Nintendo, der er markedsførende på det enorme marked for håndholdte spilkonsoller, der vurderes at være på omkring 27,5 milliarder danske kroner.

Succes og forsinkelse

Da PSP blev lanceret i Japan i december 2004, blev der den første dag solgt meldt udsolgt efter, at 200.000 enheder var blevet revet væk. Ved udgangen af februar var der solgt 1,1 millioner enheder i PSP'ens fødeland.

Computerworld kunne sidste måned fortælle, at Lanceringen af PSP i Europa indtil videre er udskudt frem til 24. juni i år.

Sony begrunder udskydelsen med, at selskabet frygter, at der ikke er enheder nok til at tilfredsstille den forventede efterspørgsel.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S