Globalisering og øget konkurrence fra lavtlønslande øger danske produktionsvirksomheders behov for at optimere tidsforbrug og arbejdsprocesser.
Det betyder øget efterspørgsel på systemer til dataopsamling, som alternativ til virksomhedernes eksisterende ERP-løsninger.
- I sidste halvdel af 2004 har vi oplevet en markant stigning i efterspørgsel på vores systemer til dataopsamling, og tendensen er fortsat i begyndelsen af 2005, siger administrerende direktør Steffen Meyer, Mark Information Danmark.
Virksomheden tilbyder systemer, der indsamler, bearbejder og synliggør virksomheders ressourceforbrug ved hjælp af dataopsamling i produktionen.
Systemerne er blevet eftertragtede redskaber i danske produktionsvirksomheder, der den seneste tid har kigger ekstra kritisk på tidsforbrug og produktionsomkostninger.
Ud af landet
Også virksomheder, der vælger at flytte produktionen til lavtlønslande, giver øget aktivitet hos Mark Information, der følger udviklingen tæt.
Mark Information A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 48,6 | 49,0 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 3,0 | 1,1 |
Resultat før skat | 2,7 | 0,5 |
Resultat | 1,4 | 0,1 |
Egenkapital | 11,2 | 10,1 |
Antal ansatte | 60 | 57 |
Han fremhæver legetøjsproducenten Kompan som et eksempel på en virksomhed, der har flyttet produktion fra Danmark til Tjekkiet, og som har taget Mark Information med.
- I første omgang klarer vi opgaverne fra Danmark, men det vil på længere sigt være oplagt at finde andre kunder i de nye lande, så vi på et tidspunkt har så mange opgaver i eksempelvis Tjekkiet, at det vil være fornuftigt at åbne en selvstændig afdeling, siger Steffen Meyer.
Stigende omsætning
Den øgede efterspørgsel på Mark Information løsninger til dataopsamling og ressourceoptimering var medvirkende til, at overskuddet i det danske salgsselskab Mark Information Danmark voksede fra 0,6 millioner kroner i 2003 til 3,6 millioner kroner i 2004.
Dermed bidrog Mark Information Danmark betydeligt til det positive årsresultat i den danske koncern Mark Information, der kom ud af 2004 med et overskud på 1,4 millioner kroner for de samlede aktiviteter i slagsselskaberne i Danmark, Norge, Sverige og England.
Koncernen øgede i 2004 fokuset på salgsaktiviteterne, der blandt andet personalemæssigt blev opprioriteret i forhold til udviklingen og administrationen for at øge indtjeningen.
Den udvikling skal ifølge Steffen Meyer fortsættes i 2005, hvor virksomheden i de første måneder er kommet godt fra start.