Bestyrelsen i Topsil arbejder i øjeblikket på at finde en afløser for administrerende direktør Peder Mohr Jensen, der fredag meddelte ledelsen, at han ønsker at fratræde sin stilling hurtigst muligt.
Peder Mohr Jensen oplyser, at den omstillingsproces, som han har haft ansvaret for, er tæt på at være afsluttet.
Han ønsker derudover ikke at uddybe beslutningen, men henviser i stedet til virksomhedens nytiltrådte bestyrelsesformand Kent Hansen.
- Peder Mohr Jensen har gennemført en proces, der har strømlinet virksomheden til i højere grad at have fokus på den industrielle produktion frem for procesudviklingen. Han har gjort et stort arbejde, og det har hele tiden ligget i kortene, at han skulle videre, når virksomheden havde fået den nye drejning, som der var behov for, siger Kent Hansen.
Med Peder Mohr Jensen i direktørstolen har Topsil vendt et underskud på den primære drift på 15,5 millioner kroner i 2003 til et plus på to millioner i 2004, hvor en tabt retssag imidlertid alligevel betød røde tal på bundlinien. Omsætningen var cirka 115 millioner kroner.
- Selskabet havde næsten samme omsætning i 2004 som i 2003, men med færre ansatte. Og på trods af en faldende dollarkurs kom der mere ud af virksomheden, siger Kent Hansen.
Nye opgaver til ny direktør
Peder Mohr Jensen har været halvandet år hos Topsil, og han bliver i stillingen som administrerende direktør, indtil der er fundet en afløser.
Topsil har med Peder Mohr Jensen på direktørposten skærpet virksomhedens fokus på at skabe en mere effektiv industriel produktion. Den proces har ifølge bestyrelsesformand Kent Hansen resulteret i, at Topsil i dag har et solidt udgangspunkt for vækst.
- Opgaven for Topsils ny direktør bliver at prioritere mellem de mange muligheder vores virksomhed har for ekspansion. Det gælder om at vælge den rigtige vej, og eksempelvis finde ud af i hvilket omfang vi skal vokse på solcelleområdet, hvor vi endnu ikke udnyttet vores potentiale fuldt ud, siger Kent Hansen.
Blandt opgaverne for den nye direktør bliver også at trimme virksomheden, så ressourcerne bruges mere optimalt i forhold til de mange forskellige opgaver, der i dag udføres for en bred vifte af kunder, oplyser Kent Hansen.