Dell-kunder må vente 49 dage på fladskærm

It-leverandøren Dell oplever stigende efterspørgsel på store fladskærme, men kan ikke følge med i leverance af en af topmodellerne. Danske kunder, der nåede at afgive bestilling, må nu vente i 49 dage på at få skærmen leveret.

Kundernes lyst til fladskærme har sat Dell i en usædvanlig situation, hvor selskabet har taget en 24 tommer fladskærm i bredformat helt ud af sortimentet i selskabets internetforretning.

I sidste uge oplyste Dells kundeservice i Danmark, at der var 49 dages leveringstid på ordrer tilbage fra starten af april, og internt har Dell bedt sælgerne ved telefonerne om at gå så langt uden om salg af skærmen som muligt.

- Vi har taget den af vores internet, fordi vi har forlænget leveringstid. Det er normalt i og med, at vi ikke kan levere produktet, siger marketingchef Peter Larsson fra Dell i Danmark.

Marketingchefen medgiver, at det er en højst usædvanlig situation for Dell. Leveringen skulle dog være på plads igen i starten af juni.

Ved køb oplyser Dell normalt fem til syv dages leveringstid og gjorde det også i perioden op til, at skærmen blev fjernet fra Dells internetforretning i sidste uge.

Årsagen angiver marketingchefen til at være en kombination af øget efterspørgsel og leveringsknaphed.

Om det så er en vanvittig efterspørgsel, der er kommet bag på Dell, et samlebånd, der er løbet af sporet, eller andet, kan Dell i Danmark ikke oplyse.

Al planlægning af indkøb og levering foregår i Irland, og leveringsproblemet gælder for hele Europa.

De store fladskærme er et af Dells forsøg på at brede forretningen ud og ramme nye segmenter.

Tidligere på året spåede Japans industriorgan for elektronik og informationsteknologi, at den årlige efterspørgsel efter LCD-skærme forventes at nå 59 millioner styk i 2009. Det er mere end en syvdobling i forhold til 2004.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S