Grønt lys til elselskabers bredbåndseventyr

Konkurrencestyrelsen vil sandsynligvis ikke agere stopklods for elselskabers planer om at sælge lynhurtige bredbånds-forbindelser. En undersøgelse viser, at det er en myte, at elselskaberne på kort tid vil brænde 20 milliarder kroner af på bredbånd til danskerne.

Danske elselskaber med ambitioner om at sælge superbredbåndsforbindelser til danskere er et skridt tættere på at have forceret en af de hindringer, som truer med at sætte en ufrivillig stopper for drømmene.

I hvert fald kan Konkurrencestyrelsens direktør, Finn Lauritzen, afsløre, at styrelsen ? som økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) har bedt om at granske elselskabernes bredbåndsplaner ? foreløbig ikke har fundet noget at brokke sig over.

? Undersøgelsen viser, at elselskaberne er ansvarlige og ved, hvad de gør, så der er umiddelbart ingen grund til bekymring, siger Finn Lauritzen.

Undersøgelsen rammer også en pæl igennem myten om, at elselskaberne på kort tid vil brænde 20 milliarder kroner af på bredbånd til danskerne.

? Undersøgelsen viser, at elselskaberne har brugt en halv milliard kroner, og at de har konkrete planer om at investere i alt tre milliarder kroner, siger han.

Ikke noget at komme efter

Netop investeringen på 20 milliarder kroner har det seneste års tid været en af de væsentligste grunde til, at politikere, teleanalytikere og teleselskaber har råbt vagt i gevær og kategoriseret elselskabernes bredbåndsdrømme som et dødsdømt og kostbart projekt, der i sidste ende vil ende med en kæmperegning til forbrugerne.

Diskussionen fik omkring juletid erhvervsminister Bendt Bendtsen til at bede Konkurrencestyrelsen og Energitilsynet om at gå elselskabernes bredbåndsplaner efter i sømmene og vurdere, om satsningen sker på et kommercielt grundlag, eller om aktiviteterne skævvrider markedet.

Foreløbig har analysen vist, at der ikke er noget at komme efter, men den er endnu ikke officielt afsluttet, og bliver sandsynligvis først offentliggjort i kølvandet på en indstilling til ministeren til sommer.

Konkurrencestyrelsens direktør løftede sløret for de foreløbige resultater på analysevirksomheden IDC?s årlige telekonference, hvor branchens store og små spillere mødes for at give deres bud på, hvor den danske telebranche er på vej hen.

Et af de hedeste emner på konferencen var netop elselskabernes indtog på telemarkedet.

Skeptiske analytikere

Kim Sonne, administrerende direktør for Dansk Bredbånd, og Gorm Elikoffer, forretningsansvarlig for tele hos NESA, var naturligvis fuld af optimisme på elselskabernes vegne, mens eksempelvis administrerende direktør Henning Dyremose fra TDC og teleanalytiker Michael Moesgaard Andersen, Andersen Advisory Group, er mere skeptiske.

? Det lader lidt til, at elselskaberne har en masse penge, som brænder i lommerne, men jeg kan ikke se, hvordan de kan komme til at tjene penge på et allerede stærkt fragmenteret dansk tele- og bredbåndsmarked, sagde Michael Moesgaard Andersen.

Elselskabernes kritikere mener, at de ikke har forstand på telemarkedet, og at de vil tabe milliarder på bredbåndseventyret. Kritikken går primært på to ting.

Afviser kritik

For det første har elselskaberne ikke forstand på at sælge telefoni og internetforbindelser, og de vil derfor ikke kunne begå sig på det stærkt konkurrenceprægede bredbåndsmarked.

For det andet blander elselskaberne kerneforretningen sammen med bredbåndsaktiviteterne, og derved kommer elkunderne indirekte til at finansiere bredbåndseventyret og til at hænge på regningen, hvis det går galt.

? Vi har masser af erfaring med fibre, da vi etablerede vores første netværk for over 15 år siden. Samtidig giver det jo ingen mening at tale om, at vi ikke har forstand på telemarkedet, da vi opererer med åbne netværk, hvor vi overlader tjenestedelen til serviceudbydere som Dansk Bredbånd. Det eneste vi tager os af er selve infrastrukturen, som vi har mange års erfaring med at håndtere fra el-kunderne, sagde Gorm Elikoffer, NESA.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse