Sony halverer udbud af PlayStation VR2-headset: Ingen vil købe dem

Det viser sig at være sværere at sælge VR til forbrugerne end Sony havde regnet med. Efter skuffende forsalg halverer hardware-leverandøren sit udbud.

Artikel top billede

(Foto: Sony PR)

Sony har reduceret drastisk i sine salgs-prognoser for den første lancering af dets PlayStation VR2-headset.

Det sker efter at de tidlige forudbestillinger skuffede fælt, hvilket slår revner i forventningerne til virtual reality-sektoren.

Sony har justeret så meget ned, at selskabet har halveret sin prognose for forsendelser - fra to til én million enheder - af PSVR2, som kommer på markedet 22. februar.

Det skriver Bloomberg.

Sony begyndte at tage imod PSVR2-forudbestillinger først på invitationsbasis i november, men det lempede hurtigt betingelserne, så alle, der ønskede at købe et headset, kunne bestille en.

Det er målet med det nye PSVR2-headset, at det skulle føre brugerne frem mod adoptionen af VR-teknologi. Forbrugere globalt har nemlig taget VR til sig i et langsommere tempo end tech-leverandørerne havde håbet.

Men efter et lille dyk i tallene i 2022 forventes den verdensomspændende handel af AR- og VR-headset at vokse med 32 procent.

PSVR2 fungerer kun med Sonys PlayStation 5-konsol, hvis pris starter ved omkring 400 dollar - svarende til 2750 danske kroner.

Selv om Sony har prøvet at lokke brugere til ved at lancere en række nye spil, så vil det nye headsets inkompatibilitet sandsynligvis spille en stor rolle for det videre salg.

Men over hele branchen er VR forsat en svær størrelse at afsætte til brugerne.

Hos Meta faldt Quest 2-salget efter at selskabet hævede produktets pris og skar arbejdspladser i sin hardwareafdeling. Hos Microsoft har man besluttet at nedskalere sin HoloLens-brilleforretning.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S