Sony halverer udbud af PlayStation VR2-headset: Ingen vil købe dem

Det viser sig at være sværere at sælge VR til forbrugerne end Sony havde regnet med. Efter skuffende forsalg halverer hardware-leverandøren sit udbud.

Artikel top billede

(Foto: Sony PR)

Sony har reduceret drastisk i sine salgs-prognoser for den første lancering af dets PlayStation VR2-headset.

Det sker efter at de tidlige forudbestillinger skuffede fælt, hvilket slår revner i forventningerne til virtual reality-sektoren.

Sony har justeret så meget ned, at selskabet har halveret sin prognose for forsendelser - fra to til én million enheder - af PSVR2, som kommer på markedet 22. februar.

Det skriver Bloomberg.

Sony begyndte at tage imod PSVR2-forudbestillinger først på invitationsbasis i november, men det lempede hurtigt betingelserne, så alle, der ønskede at købe et headset, kunne bestille en.

Det er målet med det nye PSVR2-headset, at det skulle føre brugerne frem mod adoptionen af VR-teknologi. Forbrugere globalt har nemlig taget VR til sig i et langsommere tempo end tech-leverandørerne havde håbet.

Men efter et lille dyk i tallene i 2022 forventes den verdensomspændende handel af AR- og VR-headset at vokse med 32 procent.

PSVR2 fungerer kun med Sonys PlayStation 5-konsol, hvis pris starter ved omkring 400 dollar - svarende til 2750 danske kroner.

Selv om Sony har prøvet at lokke brugere til ved at lancere en række nye spil, så vil det nye headsets inkompatibilitet sandsynligvis spille en stor rolle for det videre salg.

Men over hele branchen er VR forsat en svær størrelse at afsætte til brugerne.

Hos Meta faldt Quest 2-salget efter at selskabet hævede produktets pris og skar arbejdspladser i sin hardwareafdeling. Hos Microsoft har man besluttet at nedskalere sin HoloLens-brilleforretning.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S