Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Aldrende system stoppede al lufttrafik i flere timer: Kan først fuldt opgraderes i 2030

Der kan gå lang tid, før de amerikanske luftfartsmyndigheder har opgraderet det aldrende computersystem, der var skyld i, at mere end 11.000 fly i januar var nødt til at blive på landingsbanen i flere timer.

Det aldrende computersystem, der i januar betød, at alle indenrigsflyvninger i USA måtte blive på landingsbanen, kan ikke blive opgraderet fuldt ud før 2030.

Sådan lyder forudsigelsen fra de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA.

Det skriver Bloomberg.

Det var meddelelsessystemet Notice to Air Missions System (Notam), der 11. januar i år var skyld i, at alle indenrigsfly i hele USA for første gang siden terrorangrebet 11. september 2001, måtte blive på landingsbanen.

Mere end 11.000 fly var tvunget til at blive på landingsbanen i flere timer grundet fejlen i systemerne, hvor nogen var kommet til at slette en vigtig fil.

Notam-serverne sørger for, at vigtige oplysninger om flyvesikkerheden samt ruteplanlægningen bliver leveret til piloter og flybesætninger.

I den amerikanske Kongres’ komite for transport og infrastruktur, lød det i forbindelse med hændelsen i januar, at fra flere repræsentanter, at de såkaldte Notams er forældede.

På trods af disse forældede systemer, havde de amerikanske luftfartsmyndigheder kun bedt om et beløb på 3 milliarder dollar – 20,8 milliarder kroner – til at finansiere faciliteter og udstyr. Beløbet var det samme som i 2009.

Det fik flere politikere til at spørge repræsentanten fra FAA om, hvor mange penge der skulle til, så opgraderingen af systemerne kunne rykkes frem til 2025.
Dave Boutler, FAA’s fungerende administrator for luftfartssikkerhed, havde dog ikke noget svar parat til de spørge politikere.

Han fortalte politikerne, at spørgsmålene om software faldt udenfor hans område.
FAA-repræsentanten gjorde det klart, at FAA gerne ville have gjort noget ved problemet meget hurtigere, men at han ikke var klar over, hvilket pengebeløb, der kunne sørge for, at det blev gjort.

FAA’s estimat i forhold til fuld opgradering af systemerne i 2030 er baseret på den nuværende finansiering, beretter Bloomberg.

Efter hændelsen i januar, har FAA indført flere sikkerhedsprocedure, der skal sikre, at en lignende fejl ikke kan ske igen. Det omfatter blandt andet en forsinkelse på en time i forbindelse med database-synkronisering samt et krav om, at der skal være to ansatte til stede, når de såkaldte Notams skal vedligeholdes.