Førerløse taxier i San Francisco får frie tøjler til at køre ubegrænset døgnet rundt

Californisk myndighed giver grønt lys til, at selvkørende taxier i San Francisco må køre uden restriktioner. Det er godt nyt for de to selvkørende taxiselskaber, Google-ejede Waymo og General Motors-ejede Cruise.

Artikel top billede

I San Francisco er det nu muligt at sætte sig ind på bagsædet af en taxa og blive kørt fra a til b – uden nogen chauffør bag rattet.

Det sker, efter at California Public Utilities Commission i sidste uge stemte for, at førerløse taxiselskaber må udvide passagerservicen i San Francisco og dermed må køre hvor som helst og når som helst i byen, ligesom de nu må opkræve betaling for turene.

Det er særlig godt nyt for de to dominerende selvkørende taxiselskaber, Google-ejede Waymo og General Motors-ejede Cruise, der har eksperimenteret med såkaldte robotaxis i San Francisco i flere år – dog altid med visse begrænsninger.

Tidligere var Cruises ubemandede ture begrænset til bestemte dele af San Francisco mellem kl. 22 og 6 om morgenen. Waymo havde ikke tilladelse til at opkræve betaling for ubemandede ture, medmindre en menneskelig sikkerhedsoperatør sad bag rattet.

Disse begrænsninger er altså nu helt ophævet, og de nye regler for selvkørende taxier træder i kraft med øjeblikkelig virkning.

Verdens taxi-testcenter

San Francisco har allerede 500 førerløse biler kørende på vejene, og byen er blevet kendt som et testcenter for selvkørende biler.

Flere af San Franciscos sikkerhedsmyndigheder har udtrykt bekymring mod at give tilladelse for udvidet brug af førerløse biler, da der har været flere hændelser, hvor selvkørende biler er stoppet på gaden og har blokeret trafikken og dermed også for udrykningskøretøjer.

Modsat siger Waymo og Cruise, at deres selvkørende taxier er mere sikre end menneskelige chauffører, der kan blive distraherede, og at deres biler endnu ikke har været årsag til livstruende tilskadekomst eller dødsfald.

Cruise har omkring 300 køretøjer i San Francisco, der kører om natten, og 100 der kører om dagen. Waymo har i alt 250 køretøjer i byen, men siger, at mere end 100.000 mennesker er på venteliste for at få lov til at bruge taxa-servicen.

Det forventes, at begge selskaber vil indsætte flere køretøjer efter tilladelsen fra de californiske myndigheder.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S