Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Vi ræser Sjællandsringen rundt med den nye Polestar 2: Så meget bedre er den blevet på to år

Udviklingen indenfor elbiler går med rivende hast. Det er den nye Polestar 2 et levende bevis på.

Det er næppe gået din næse forbi, at det vælter ind med elbiler på det danske (og globale) marked.

Med bilmærker som Tesla i front, udvikler de elektrificerede biler til regulære smartphones på hjul, hvor den medfølgende software kan være mindst lige så afgørende for ens liv som bilejer som de mekaniske dyder.

Svensk-kinesiske Polestar er blandt de selskaber, der danner spydspidsen i den udvikling med snedig integration af Google-software helt ind til bilen og egenskaber, såsom muligheden for at downloade flere hestekræfter, som kan hentes var det en software-opdatering (mod en ekstra betaling og en tur forbi synshallen).

Overgangen til elektron-baseret fremdrift viser sig dog også at give gevaldige gevinster på teknologien, som udvikler sig i en hast, som ikke er set lige blandt de fossile køretøjer.

Det er den spritnye Polestar 2 et glimrende eksempel på.

De usynlige greb

Polestars produkt-specialist Christian Samson fortæller til Computerworld, hvordan selskabet over den første versions levetid har forbedret rækkevidden med små, usynlige greb:

”Der kom små opgraderinger over tid i version 1 i form af energi-optimering, termisk management og håndteringen af varmen – for ‘varm luft må ikke bare ryge ud i luften’,” forklarer han mens han beskriver hvordan genvinding af varme kan forlænge driftstiden.

Samtidig er der hentet ekstra rækkevidde alene ved at fintune hvordan energi samles op af motoren, når denne bremser.

’Og det er gevinster, der kommer uden at lave en ’range’ mode, som går på kompomis med kabineoplevelsen,” understreger han som en hentydning til andre bilmærkers noget spartanske øko-indstillinger, som nærmest slår kabineopvarmning fra.

Den største gevinst

Polestar 2 årgang 2024 er flere banelængder foran sin forgænger, når det gælder rækkevidde.

Selskabets langdistanceløber, versionen med en enkel motor og det store batteri kan nemlig klare op til 654 kilometer mellem stikkontakterne – mere end 100 kilometer mere end forgængeren, til trods for en beskeden opgradering af batteriet og langt flere hestekræfter ombord.

Samtidig er det her lykkedes at forene det tilsyneladende umulige ved at lave en hurtigere, hurtigt lystrende og dynamisk bil, som samtidig kan køre længst i sin klasse (lige indtil Tesla for nyligt opdaterede sin Model 3).

Her er det nærliggende at tro, at det er greb som større batteri og forbedret aerodynamik, der gør den store forskel, men den forestilling slår Christian Samson hul i.

”Det er den nye motor, der giver den største gevinst, med opdaterede magneterne inde i rotorerne,” forklarer han, mens han tilføjer at inverteren, som nu er af ’silicone carbide’ typen også gør en kæmpe forskel - ’det er der magien sker’.

Samtidig er der foregået et intenst samarbejde med dækproducenterne for at optimere både køreegenskaberne og rullemodstanden.

”Vi får lavet særlige dæk bare til os, som vi får af Michelin og Continental,” forklarer han og påpeger: ”

"Det er nemt at finde et effektivt dæk, men at finde et, der opfører sig godt, er udfordringen”.

Dertil kom de mere klassiske greb med en mere tætpakket batteripakke, som giver 3 kWh ekstra at køre på, men en lille ændring til frontpartiet mindsker vindmodstanden.

Samtidig giver skiftet til baghjulstræk mulighed for at bringe flere kræfter og 50+ procent mere moment til baghjulene. Så der er samtidig flere geometriske ændringer til undervognen for at få mere greb.

Resultatet

Polestar er så stolte over resultatet, at de vil vise det frem for undertegnede på racer-venlig asfalt på Sjællandsringen.

Her bemærker man straks, at der et boost fra de ekstra heste, som barberer over et sekund fra nul til 100 tiden, som nu lyder på livlige 6,2 sekunder.

Den største gevinst ligger dog i at den ellers selvsikre Polestar 2 går fra at være tryg, letkørt og en kende ’Volvo’-agtig til at være en mere legesyg størrelse, hvor den mere neutrale vægtfordeling giver en bagende, der kan slippe lidt mere.

Selv med de elektroniske støtteben fra ESC-systemet slået til, kan der styres mere aggressivt, hvilket på Sjællandsringens glatbane-anlæg kan give en mulighed for at styre bagenden med speederpedalen.

Vil du slippe din inde rally-kører løs, kan ESC-funktionen slås fra, hvilket giver en mere sportslig, men også mere krævende bil at styre.

Lovende fremtid

Man kan hurtigt glemme at det kun er to år siden, at Polestar 2 fik sin debut – den hastige udvikling i elbilsland er dog til at tage og føle på her.

Takket være den udvikling er Polestar 2 vokset ind i rollen, som har været selskabets hensigt, at skabe en sportslig og elegant elbil, som forener skandinavisk design med dynamisk opførsel på vejen.

Det bliver spændende at se, hvor vi lander, når næste større opdatering kommer om nogle år.


Loading ikon