Bog: Data kan skam også være etiske

Tjener dataindsamling folket? Ja, hvis vi vil, viser ny bog. Håndtering af data handler ikke kun om at støvsuge informationer om vores digitale adfærd med henblik på at tjene penge.

Artikel top billede

De fleste kender det: Når vi har modtaget pakker, været et smut forbi teleudbyderens butik eller købt så meget som en skrue online, ankommer den obligatoriske sms eller mail med spørgsmål om kundeoplevelsen.

Hvad kundedata bruges til, og hvordan de indgår i de enorme kredsløb af indsamlet viden, er under kritisk lup i Anne L. Washingtons ”Ethical Data Science: Prediction in the Public Interest”.

Washington er adjunkt i data policy ved New York University og forsker i, hvordan data bliver fodret til videnskabelige analysemodeller. Udover input fra slutbrugere indsamles de også med henblik på at forudsige og forbedre mønstre.

Problemet er, ifølge Anne L. Washington, at enderne ikke altid mødes.

Databåren analyse indgår i udviklingen af modeller, hvor vi risikerer at overse eller ligefrem tilsidesætte vores mere ”bløde” problemer. Som bogen retorisk spørger: ”Kan datavidenskab grundlæggende tjene offentligheden?”

Washington slår på, at modellerne i værste fald ender som teknokratiske instrumenter, der tjener finansielle og politiske interesser frem for almenvellet.

Dertil kommer det komplekse, juridiske spændingsfelt, for hvem tilhører disse data egentlig?

Ethical Data Science gennemgår en række muligheder for at skabe databårne teknologier til gavn for flest mulige mennesker. Interessen er vokset i de senere år. Forskningsfeltet har sågar fået sit eget navn: public interest technology.

Washington er derfor ingen maskinstormer. I stedet vil hun massere etik ind i debatten om, hvor data kommer fra, hvordan de anvendes og i sidste ende – hvem det tjener.

Titel: Ethical Data Science: Prediction in the Public Interest

Forfatter: Anne L. Washington

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil