Bog: I maskinrummet bag datidens største spilfællesskab

På toppen havde 12 millioner en World of Warcraft-konto. I ”The WoW Diary” fortæller en af de centrale designere om spillet, der til næste år kan fejre 20-års jubilæum.

Artikel top billede

Elvere og orker var i 1990’erne en populær vare på spilfirmaet Blizzard Entertainments hylder. Kronen i firmaets portefølje var nemlig Warcraft-serien. En serie af computerspil, hvor fantasivæsener lå i evig krig.

Forhåbningerne var derfor i top, da Blizzard i 2004 med ”World of Warcraft” åbnede porten til en onlineversion af spillets verden, Azeroth. I ”The WoW Diary” fortæller en af de første kernedesignere, John Staats, hvad der skulle til, og hvad der blev valgt fra.

Nutiden myldrer med MMORPG’s (Massively multiplayer online role-playing games – på dansk: onlinerollespil). World of Warcraft (kendt som WoW) var dog en titan og frontløber i genren.

På toppen i 2010 havde 12 millioner unikke brugere en WoW-betalingskonto og dermed adgang til at slå sig løs i det farverige Azeroth.

Bogen bygger på Staats private optegnelser og dagbogsnotater fra den fire år lange tilblivelse af spillets første version. Blandt fans kaldet Vanilla.

Staats har også interviewet tidligere kollegaer og folk fra de forskellige afdelinger i Blizzard, som hjalp til.

At skabe et fælles, digitalt legerum i realtid for millioner af deltagere krævede grundige overvejelser. Alt fra teknik og servere til design skulle, bogstavelig talt, spille.

Med til historien hører, at World of Warcraft blev skabt i en tid, hvor mange stadig hang på opkaldsmodems, der leverede latterlig lav hastighed i forhold til i dag.

Denne skribent var for eksempel beta-tester og brugte 22 timer på at downloade softwaren.

Yderligere var det afgørende, at fans af Warcraft-serien følte sig velkomne i den nye, store online-verden. Ud over enkeltspiller-delen handler World of Warcraft om samarbejde, dueller spillerne imellem og opgaver, som kun en større gruppe spillere kan løse sammen.

The WoW Diary lover også et sjældent, ufiltreret indblik i spilindustrien. Meget er sket siden 2004. Flere konkurrenter i genren er kommet til, og mange af dem er gratis at spille. I dag er der cirka halvt så mange aktive konti, og dermed langt færre spillere, der besøger Azeroth, som i storhedstiden.

The WoW Diary: A Journal of Computer Game Development

Forfatter: John Staats

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S