Kæmpebod til CSC for politi-nedbrud

Politiets it-leverandør CSC kommer til at betale en bod for det systemnedbrud, der ramte Københavns Politi. "Den vil blive af en størrelsesorden, der ville få ethvert firma til at gøre sit yderste for, at fejlen ikke sker igen," siger vicerigspolitichef Peter Carpentier.

Politiets it-leverandør CSC skal betale en betragtelig bod for det flere dage lange nedbrud, der lammede politiets systemer for to uger siden. Det oplyser vicerigspolitichef Peter Carpentier, der står i spidsen for Rigspolitiets dataafdeling.

? Jeg vil ikke sige prisen, men den vil blive af en størrelsesorden, der ville få ethvert firma til at gøre sit yderste for, at fejlen ikke sker igen, siger Peter Carpentier.

Boden udløses af, at CSC ikke har kunnet leve op til den oppetid for systemerne, som fremgår af kontrakten med politiet.

Nedbruddet skete onsdag den 25. maj om aftenen. Det gik blandt andet ud over sagsstyringssystemet Polsas, som er omdrejningspunktet for politiets allervigtigste opgaver. Først lørdag den 28. maj klokken ti var systemerne oppe at køre igen.

Værst ramt blev Københavns Politi. Her har man ligefrem mistet data ? omend kun i meget begrænset omfang. For alle andre politikredse fungerede backup-procedurerne, som de skulle.

Af den redegørelse, som CSC har sendt til politiet, fremgår, at problemerne opstod i forbindelse med en planlagt rettelse af visse mindre problemer med Københavns systemer.

Rettelsen kunne dog ikke gennemføres, og da systemerne skulle genstartes, viste det sig umuligt. Ifølge Peter Carpentier skyldes det dels en fejl i databasesoftwaren, dels en fejl i selve back up-softwaren. Begge dele er fra Oracle.

? Vores opfattelse er, at CSC har håndteret problemet overordentlig professionelt. Men foruden boden har vi også aftalt, at der fremover skal foretages kvartalsvise restore-test. Desuden skal vi drøfte med CSC, om der kan tænkes yderligere initiativer for at imødegå en lignende situation, siger vicerigspolitichefen.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S