Odder Kommune: Slut med papir-post

Offentlige myndigheder skal ifølge Edag-aftalen kommunikere sammen digitalt. Alligevel modtager eksempelvis Odder Kommune hver eneste dag papirbreve fra andre myndigheder. Nu begynder den østjyske kommune at returnere papirbrevene sammen med en opfordring om at leve op til aftalen.

Det kniber fortsat for en række offentlige myndigheder at leve op til målet om at kommunikere digitalt med andre myndigheder.

Eksempelvis har Odder Kommune i løbet af maj kun modtaget ni digitale breve via sikker mail fra andre offentlige myndigheder, mens mængden af papirbreve fortsat strømme ind.

- Vi er begyndt at returnere papirbreve fra offentlige myndigheder. Hvis alle kommuner og andre myndigheder fortsat accepterer papirpost på trods af aftalerne om at kommunikerer elektronisk, så sker der jo aldrig noget på området, siger udviklingskonsulent Poul Christensen, Odder Kommune.

Han henviser til den såkaldte Edag-aftale mellem regeringen, amterne og kommunerne, hvor det fastslås, at offentlige myndigheder fra februar i år hovedsageligt skal kommunikere digitalt med hinanden.

Henter besparelser

Odder Kommune er selv gået væk fra at sende traditionelle papirbreve til andre myndigheder, efter samtlige relevante medarbejdere i kommunen har modtaget undervisningen i den nye fremgangsmåde.

Alene i maj blev det ifølge Poul Christensen til 110 digitale breve sendt til andre myndigheder.

- Vores statistik viser, at cirka 10 procent af kommunens post går til andre myndigheder, og den del af portoudgifterne forventer vi at spare ved i stedet at kommunikere digitalt, siger Poul Christensen.

Skiftet vil således give kommunen en besparelse på cirka 100.000 kroner ud af den runde million, som kommunen hidtil har brugt på porto hvert år.

- Vi forventer en yderligere besparelser, når alle andre myndigheder også lever op til målet om at kommunikere elektronisk. I dag bruger vi mange ressourcer på at digitaliserer indgående papirpost, siger Poul Christensen.

Negative reaktioner

Odder Kommune har ikke modtaget negative reaktioner fra ministerier og myndigheder som Århus Amt, Vejdirektoratet, DSB og Arbejdstilsynet, der siden sidste uge har fået post retur fra kommunen.

- Vi rammer nok et ømt punkt, for alle er godt klar over, at deres breve burde være sendt elektronisk på nuværende tidspunkt, siger Poul Christensen.

Det eneste sted Odder Kommune har oplevet problemer i skiftet til elektronisk post er hos modtagerne, der i visse tilfælde har svært ved at håndtere de digitale dokumenter.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S