Chip-dankort går i stykker på rekordtid

Kvaliteten af det nye chipdankort er elendig, mener både butikker og brugere. Chippen falder simpelthen ud eller går i stykker, og både belægningen og magnetstriben falder af. Dankort A/S erkender, at der er mange fejl.

Det stærkt omdiskuterede chipdankort er af en så dårlig kvalitet, at det i mange tilfælde er helt ubrugeligt. Sådan lyder kritikken fra både forbrugere og erhvervsliv, der melder om dankort, der ikke virker, belægning, der falder af, og chips, der falder helt ud af kortet og efterlader et stort hul.

? Det er simpelthen for dårlig kvalitet. Chippen bliver alt for hurtigt slidt og kan i mange tilfælde kun bruges ti gange, før den går i stykker, siger Christian Bæk Larsen, der er butiksbestyrer hos computerbutikken Shg.dk i Århus.

Shg.dk er en af de få butikker, der fortsat bruger chippen ? primært fordi bankerne fra næste årsskifte ikke længere dækker tab, som skyldes svindel med magnetstriber.

Christian Bæk Larsen ser dagligt dankort, hvor chippen er trykket ind, slidt af, faldet ud eller bare gået i stykker.

Langsommelig betjening

Samme historie lyder fra Rune Rehlund, der bestyrer forretningen Jysk i Gentofte. Hans vurdering er, at op mod hver tiende dankort er i stykker ? med lange køer og langsommelig betjening til følge.

? Det er ærgerligt og frustrerende både for os selv og for kunderne, siger Rune Rehlund, der er særligt irriteret over den måde, selve transaktionen foregår på.

Selv om en kunde på forhånd ved, at chippen i hans dankort ikke virker, er han alligevel nødt til at bruge den.

Først når terminalen selv har konstateret fejlen, giver terminalen lov til at betale med magnetstriben. Den proces kan typisk tage op til tredive sekunder ekstra og betyder, at Rune Rehlund må afsætte ekstra personale til at holde flere kasser åbne.

Forbrugerne klager

Men det ikke kun butikkerne selv, der lider under chipdankortets børnesygdomme. Ole Pallesen Jensen fra Århus er en af de forbrugere, der har haft problemer med det nye dankort. Han er nu på sit tredje dankort inden for blot seks måneder.

I hans første kort faldt chippen ud og efterlod et stort hul i kortet efter blot to en halv måneds brug. Han fik hurtigt et nyt kort, men i det virkede chippen slet ikke.

? Det er utrolig følsomt og går i stykker selv ved almindelig opbevaring og brug. Og selv om det ikke er noget problem at få et nyt, er det alligevel irriterende og virker ikke som et helt gennemtænkt produkt, siger Ole Pallesen Jensen.

Samme historie går igen hos systemadminstrator Flemming Lynggaard fra Ølstykke. Hans dankort holdt dog fire måneder, før chippen først flækkede og siden røg helt ud. Han har nu fået et nyt, hvor magnetstrimlen imidlertid ikke virker. Også på dette nye kort sidder chippen løst.

? Det virker helt vildt uprofessionelt, at man sender et produkt ud, der ikke engang er tæt på at virke. Jeg har haft dankort i 12 år og har aldrig tidligere haft problemer, der bare minder om dem, de nye dankort giver, siger Flemming Lynggard.

Dankort A/S erkender fejl

Hos Dankort A/S, der overordnet står for det nye dankort, beklager man, at både butikker og forbrugere har haft problemer med kvaliteten. Kommunikationschef Jakob Rasborg erkender, at mange af de nye kort har fejl, men Dankort A/S har endnu ikke fuldt overblik over, hvor stor fejlprocenten er.

Ifølge Jakob Rasborg skyldes det manglende overblik, at langt størstedelen af butikkerne stadig bruger magnetstriben, og at mange forbrugere derfor endnu ikke har opdaget, om chippen er i stykker.

? Det er ikke acceptabelt, hvis kvaliteten af kortet er for svingende, men det eneste, vi kan gøre, er at få udskiftet de kort, som viser sig at give problemer, siger Jakob Rasborg.

Brancheforeningen Dansk Handel og Service har heller ikke overblik over problemets omfang. Alligevel er chefkonsulent Henrik Hyltoft oprørt over, at det er de handlende og ikke bankerne selv, der opdager problemet.

? Hvis dankortets kvalitet er dårlig, ender problemet igen hos butikkerne. Vi betragter det som helt urimeligt, at de handlende skal samle op på de fejl, som der ligger i det nye system, siger Henrik Hyltoft, der mener, at det må være bankernes ansvar at teste, om kortene virker og er i en ordentlig kvalitet ? eller tilbagekalde dem, hvis det viser sig, at fejlen er systematisk.

Læs mere i fredagens udgave af avisen Computerworld

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Scantruck A/S

Digitaliseringskonsulent

Midtjylland

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Erhvervsakademi Aarhus

Undervisere til it, digitalisering og AI

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job