Mail-kaos plager danske Ofir-kunder

Et ukendt antal mail-kunder hos Ofir har den seneste tid set e-mails forsvinde i forbindelse med et nyt mailsystem. Ifølge Ofir skulle alle data tirsdag morgen være genindlæst fra virksomhedens backup, men der meldes fortsat om forsvundne mails.

Et ukendt antal brugere hos mailtjenesten Ofir har den seneste tid oplevet, at der forsvinder mails og mapper fra deres mailkonti i forbindelse med, at Ofir arbejder på et nyt mail-system.

- Jeg har i mere end en uge haft problemer med min mail. I øjeblikket mangler jeg en hel mappe med mails, og Ofir kan ikke svare på, hvornår den kommer tilbage. Tidligere i dag fik jeg oplyst, at der kunne gå dage, siger Ofir-bruger Erik Nielsen til Computerworld tirsdag eftermiddag.

På det tidspunkt skulle alle de forvundne mails ellers være genindlæst fra Ofirs backup.

- Vores restore er afsluttet i nat. Tirsdag morgen skulle alle brugere igen have adgang til deres fulde mappestruktur og alle mails. Hvis det ikke er tilfældet, kan de pågældende rette henvendelse til os, siger markedsdirektør Michael Kjær, Ofir.

Fuldstændig backup

Michael Kjær medgiver, at flere brugere den seneste tid har oplevet mails forsvinde, vende tilbage og forsvinde igen i forbindelse med genindlæsning af data.

Men han understreger, at der ikke er gået data tabt, idet Ofir har lavet en fuldstændig backup, før brugerne blev flyttet til det nye mail-system.

Michael Kjær beklager problemerne og oplyser, at de kun berører ?en ganske lille del? af de flere end 300.000 mailkonti, der er oprettet hos Ofir. Det nøjagtige antal berørte brugere kan han ikke oplyse.

Ny applikation giver problemer

Mail-problemerne er opstået i forbindelse med Ofirs arbejde med at skifte til en ny mail-applikation.

Ofir flyttede i sidste uge en mindre gruppe brugere over på det nye system for at teste applikationen. Efterfølgende skete der et hardware-nedbrud, og endvidere blev der fundet en fejl i den måde, som den nye mail-applikation brugte serveren på.

- Den nye applikation fik blandt andet systemet til at køre væsentligt langsommere end beregnet, og derfor kører vi i øjeblikket med en nødløsning. I løbet af ugen forventer vi at have en ny løsning klar, siger Michael Kjær.

Han fortæller, at Ofir i øjeblikket arbejder på at få den nye mail-applikation til at køre stabilt. Når det er tilfældet, vil Ofir begynde at flytte de øvrige brugere fra den nuværende løsning til den nye.

Hele processen forventes afsluttet i løbet af 14 dage.

- Vi har mange års erfaring i det her, så vi har selvfølgelig ikke kastet os ud i at flyttet alle brugerne samtidig, siger Michael Kjær.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere