Et ukendt antal brugere hos mailtjenesten Ofir har den seneste tid oplevet, at der forsvinder mails og mapper fra deres mailkonti i forbindelse med, at Ofir arbejder på et nyt mail-system.
- Jeg har i mere end en uge haft problemer med min mail. I øjeblikket mangler jeg en hel mappe med mails, og Ofir kan ikke svare på, hvornår den kommer tilbage. Tidligere i dag fik jeg oplyst, at der kunne gå dage, siger Ofir-bruger Erik Nielsen til Computerworld tirsdag eftermiddag.
På det tidspunkt skulle alle de forvundne mails ellers være genindlæst fra Ofirs backup.
- Vores restore er afsluttet i nat. Tirsdag morgen skulle alle brugere igen have adgang til deres fulde mappestruktur og alle mails. Hvis det ikke er tilfældet, kan de pågældende rette henvendelse til os, siger markedsdirektør Michael Kjær, Ofir.
Fuldstændig backup
Michael Kjær medgiver, at flere brugere den seneste tid har oplevet mails forsvinde, vende tilbage og forsvinde igen i forbindelse med genindlæsning af data.
Men han understreger, at der ikke er gået data tabt, idet Ofir har lavet en fuldstændig backup, før brugerne blev flyttet til det nye mail-system.
Michael Kjær beklager problemerne og oplyser, at de kun berører ?en ganske lille del? af de flere end 300.000 mailkonti, der er oprettet hos Ofir. Det nøjagtige antal berørte brugere kan han ikke oplyse.
Ny applikation giver problemer
Mail-problemerne er opstået i forbindelse med Ofirs arbejde med at skifte til en ny mail-applikation.
Ofir flyttede i sidste uge en mindre gruppe brugere over på det nye system for at teste applikationen. Efterfølgende skete der et hardware-nedbrud, og endvidere blev der fundet en fejl i den måde, som den nye mail-applikation brugte serveren på.
- Den nye applikation fik blandt andet systemet til at køre væsentligt langsommere end beregnet, og derfor kører vi i øjeblikket med en nødløsning. I løbet af ugen forventer vi at have en ny løsning klar, siger Michael Kjær.
Han fortæller, at Ofir i øjeblikket arbejder på at få den nye mail-applikation til at køre stabilt. Når det er tilfældet, vil Ofir begynde at flytte de øvrige brugere fra den nuværende løsning til den nye.
Hele processen forventes afsluttet i løbet af 14 dage.
- Vi har mange års erfaring i det her, så vi har selvfølgelig ikke kastet os ud i at flyttet alle brugerne samtidig, siger Michael Kjær.