FDIM: Lovforslag giver dårligere netbutikker

FDIM advarer på det kraftigste mod et udkast til et lovforslag fra familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K). Prisen på en vare skal fremover vises straks, og det er unødvendigt bøvl for netbutikkerne, mener foreningen.

Netbutikker vil blive dårligere og dyrere, hvis en ny lov om markedsføring bliver vedtaget i den nuværende form.

Det mener Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM). Årsagen er, at netbutikker fremover straks skal vise prisen på varerne.

FDIM advarer i sin kritik "på det kraftigste" mod at indføre en regel om oplysning af pris på en vare ved den første præsentation, når det sker på internettet.

- Det er et dårligt forslag og bør trækkes tilbage igen, for det giver ikke andet end bøvl både for dem, der har hjemmesiderne, og dem, der skal bruge dem, siger direktør Jon Lund fra FDIM.

Ukrudt i ministerens baghave

I det nuværende udkast fra familie- forbrugerminister Lars Barfoed (K) sidestilles prismærkning af varer i butikker i den virkelige verden med oplysning af pris på varer på nettet.

Der stilles således krav om, at prisen på en vare skal fremgå første gang, en vare bliver præsenteret på en hjemmeside.

Og hvis det ikke er muligt på grund af pladshensyn, levner reglerne plads til, at der kan linkes til prisen. Den må således aldrig være længere end end et enkelt klik væk.

FDIM peger i foreningens høringssvar til forslaget på en række punkter, hvor reglerne i foreningens øjne vil kræve omfattende ændringer.

Og eksemplerne henter FDIM så at sige fra famillie- og forbrugerministerens egen baghave, idet FDIM er gået på opdagelse på den offentlige forbrugerportal Forbrug.dk, der hører hjemme under Forbrugerstyrelsen.

Forbrugerrådet forstår ikke kritik

På Forbrug.dk finder FDIM blandt andet eksempler på, at prisen på en vare ikke dukker op i søgeresultatet på varen, og at der er henvisninger til varer i netbutikken med billeder, men ingen pris.

Konklusionen fra FDIM er, at der slet ikke er brug for den nye regel.

- Det er fint med en regel, som den er i dag, om at folk skal kende en pris på en vare, før de køber den. Krav om en pris i første eller andet klik giver meget dårlig mening på nettet, siger Jon Lund.

Kritikken møder ikke forståelse hos Forbrugerrådet.

- Vi forstår ikke kritikken af den her regel og er meget uenige med FDIM, siger jurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet.

Minimum samme regler

Forbrugerrådet lægger vægt, at forbrugere på nettet og i de fysiske butikker som minimum bliver sidestillet, og at der gøres ekstra tiltag for at sikre forbrugerne bedre på nettet.

- Det er jo fjernsalg, hvor køber og sælger ikke er i fysisk kontakt med hinanden. Det stiller særlige krav til mediets udformning, for at der ikke er utryghed og uigennemsigtighed. Derfor er det helt naturligt, at man som minimum har samme regler på det her punkt, siger Anette Høyrup.

Ministerens udkast til forslag til ny markedsføringslov er i øjeblikket til høring. Høringssvarene vil blive taget til overvejelse, når det endelige lovforslag skal skrues sammen.

Relevante link

FDIM's høringssvar

Forslag til lov om markedsføring

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S