FDIM: Lovforslag giver dårligere netbutikker

FDIM advarer på det kraftigste mod et udkast til et lovforslag fra familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K). Prisen på en vare skal fremover vises straks, og det er unødvendigt bøvl for netbutikkerne, mener foreningen.

Netbutikker vil blive dårligere og dyrere, hvis en ny lov om markedsføring bliver vedtaget i den nuværende form.

Det mener Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM). Årsagen er, at netbutikker fremover straks skal vise prisen på varerne.

FDIM advarer i sin kritik "på det kraftigste" mod at indføre en regel om oplysning af pris på en vare ved den første præsentation, når det sker på internettet.

- Det er et dårligt forslag og bør trækkes tilbage igen, for det giver ikke andet end bøvl både for dem, der har hjemmesiderne, og dem, der skal bruge dem, siger direktør Jon Lund fra FDIM.

Ukrudt i ministerens baghave

I det nuværende udkast fra familie- forbrugerminister Lars Barfoed (K) sidestilles prismærkning af varer i butikker i den virkelige verden med oplysning af pris på varer på nettet.

Der stilles således krav om, at prisen på en vare skal fremgå første gang, en vare bliver præsenteret på en hjemmeside.

Og hvis det ikke er muligt på grund af pladshensyn, levner reglerne plads til, at der kan linkes til prisen. Den må således aldrig være længere end end et enkelt klik væk.

FDIM peger i foreningens høringssvar til forslaget på en række punkter, hvor reglerne i foreningens øjne vil kræve omfattende ændringer.

Og eksemplerne henter FDIM så at sige fra famillie- og forbrugerministerens egen baghave, idet FDIM er gået på opdagelse på den offentlige forbrugerportal Forbrug.dk, der hører hjemme under Forbrugerstyrelsen.

Forbrugerrådet forstår ikke kritik

På Forbrug.dk finder FDIM blandt andet eksempler på, at prisen på en vare ikke dukker op i søgeresultatet på varen, og at der er henvisninger til varer i netbutikken med billeder, men ingen pris.

Konklusionen fra FDIM er, at der slet ikke er brug for den nye regel.

- Det er fint med en regel, som den er i dag, om at folk skal kende en pris på en vare, før de køber den. Krav om en pris i første eller andet klik giver meget dårlig mening på nettet, siger Jon Lund.

Kritikken møder ikke forståelse hos Forbrugerrådet.

- Vi forstår ikke kritikken af den her regel og er meget uenige med FDIM, siger jurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet.

Minimum samme regler

Forbrugerrådet lægger vægt, at forbrugere på nettet og i de fysiske butikker som minimum bliver sidestillet, og at der gøres ekstra tiltag for at sikre forbrugerne bedre på nettet.

- Det er jo fjernsalg, hvor køber og sælger ikke er i fysisk kontakt med hinanden. Det stiller særlige krav til mediets udformning, for at der ikke er utryghed og uigennemsigtighed. Derfor er det helt naturligt, at man som minimum har samme regler på det her punkt, siger Anette Høyrup.

Ministerens udkast til forslag til ny markedsføringslov er i øjeblikket til høring. Høringssvarene vil blive taget til overvejelse, når det endelige lovforslag skal skrues sammen.

Relevante link

FDIM's høringssvar

Forslag til lov om markedsføring

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension