Artikel top billede

(Foto: William Crozes @ Continental Productions / WILLIAM CROZES)

Lang række europæiske bilmærker dropper udvikling af fuldt selvkørende biler

Bilproducenter såsom Peugeot, Citroen og Opel må se længe efter 'Level 3' selvkørende opdatering.

Mens stadig flere bilproducenter forsøger sig med deres variant af såkaldte ’level 3’ selvkørende teknologi til deres biler, indstiller en række prominente bilproducenter udviklingen af teknologien.

Det står klart efter at det i nyhedsmediet Reuters lyder, at bil-konglomeratet Stellantis stopper for udviklingen af ’Autodrive Level 3’-teknologien, som skal give såkaldt ’hands-free’ og ’eyes-off’-selvkørende egenskaber til selskabets kunder.

Udviklingen indstilles på grund af frygt for systemets pris og manglende modenhed i markedet, lyder det fra kilder tæt på selskabet.

Til trods for at koncernen tilbage i februar meldte om gode takter i ’Autodrive’ udviklingsprogrammet, sættes udviklingen af Level 3 altså i bero. En fremtidig genoptagelse af udviklingen afvises dog ikke.

Stellantis meddeler, at man nu vil støtte sig til sit 2022-opkøb i teknologivirksomheden aiMotive til at levere den næste udvikling af ’AutoDrive’-programmet.

Koncernen specificerer her dog ikke, hvornår denne vil lanceres og hvorvidt Level 3 funktionalitet er på tegnebrættet.

Populære bilmærker opgiver Level 3

Stellantis-koncernen opererer med en lang stribe bilmærker, hvoraf mærker som Peugeot, Citroën og Opel har været populære blandt de danske bilkøbere.

Af øvrige mærker på det danske marked, som må undvære selvkørende egenskaber er: Alfa Romeo, DS, Fiat, Jeep og Maserati.

Mens der i dag tilbydes Level 2 assistent-systemer, som kræver opmærksomhed fra føreren, skal det næste udviklingstrin tillade at føreren under de rette omstændigheder kan se bort fra vejen og slippe rattet, mens bilen overtager styringen sikkert.

Det vil bane vejen for, at føreren lovligt skal kunn adsprede sig med blandt andet bøger eller film på farten.