Engang blandt verdens største it-firmaer: Nu køber italiensk firma stiftet i København internet-selskabet AOL

Selskabet bag Vimeo, WeTransfer, Issuu, Meetup og andre løsninger køber AOL, der engang var en af verdens største og mest kendte it-selskaber.

Artikel top billede

(Foto: IDG News Service)

Amerikanske Yahoo skiller sig af med det engang så kendte og berømte it-selskab AOL, der op gennem 2000'erne var blandt verdens største og mest toneangivende internet-selslaber.

Køberen er det italienske it-hus Bending Spoons, som står bag en række af kendte løsninger, som anvendes i relativt stort omfang herhjemme - herunder blandt andre Issuu, Vimeo, WeTransfer, Meetup og Evernote.

Bending Spoons er stiftet i København i 2013 af tre italienske DTU-studerende, men har siden 2014 haft hovedkvarter i Milano i Italien.

Selskabet, der har nogle hundrede medarbejdere alt medregnet, har gennem årene købt flittigt op og er som selskab opbygget på baggrund af opkøb.

Bending Spoons har endnu ikke solgt nogen af de virksomheder, som er blevet opkøbt.

Nu er turen altså kommet til AOL. Prisen vil parterne ikke oplyse, men flere amerikanske medier skriver, at Bending Spoons betaler omkring halvanden milliard dollar for AOL.

AOL var i internettets barndom i slutningen af 1990'erne og begyndelsen af 2000'erne hovedindgangen til internettet for millioner af især amerikanere.

Selskabet havde dengang mere end 20.000 medarbejdere, kontorer i mange lande i Europa og stod bag den berømte Netscape-browser, som AOL havde købt for 4,2 milliarder dollar.

Klimaks kom på mange måder, da AOL købte og fusionerede med Time Warner for 165 milliarder dollar - eller hvad der dengang svarede til mere end 1,2 billioner kroner.

Siden mistede AOL pusten. Selskabet blev skilt ud af AOL i 2009 og blev i 2015 solgt til Verizon. I de senere år har AOL været en del af amerikanske Yahoo.

Bending Spoons meddeler, at AOL i dag har otte millioner daglige brugere - og 30 millioner månedlige brugere.

"Vi har planer om at investere markant for at hjælpe produktet og virksomheden med at blomstre," siger CEO i Bending Spoons, Luca Ferrari, om købet.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil