Tesla kan som få andre bilproducenter skabe ravage på det danske bilmarked.
Om balladen så kommer på grund af spektakulære prisnedsættelser, overlegen teknologi eller herostratiske udskejelser fra Tesla-bossen Elon Musk, har det med at sætte spor i, hvad danskerne erhverver sig af biler.
Nyeste markante tiltag fra selskabet er lanceringen af en ny ’Standard’-serie, hvor selskabet trimmer funktioner, udstyr og enkelte lækkerier for til gengæld at kunne tilbyde storsællerten Model Y til en uhyre skarp pris.
Her får man rigtig meget bil for lige under 300.000 kroner.
Masser af plads
En af Model Y’s helt store salgsargumenter har været, at der blev tilbudt al den plads, man som familie kan drømme om.
Rigelig plads til fire, endda fem, samt et kolossalt bagagerum, der oven i købet kan suppleres af en anvendelig frunk oppe foran og rigeligt med bonusplads under bagagerummets bund.
Vi taler næsten 1000 liters bagageplads her – uden at bagsæderækken endda behøver at blive lagt ned. Og rækker det ikke, kan der tilmed hægtes 1,6 tons på krogen, som endda følger med i introprisen.
Selvom der er sparet i ’Standard’-Model Y’eren, får man jo stadig en mægtig bil på næsten 4,8 gange 2,0 meter. Til trods for sine velvoksne mål holder vægten sig dog under de to tons – noget, som tilsvarende elbiler døjer med.
De små afsavn
Selvom dimensionerne er de samme, er der en række ting, der viser, at man her har fat i den billigere Model Y i forhold til den øvrige Y-familie, som nu får efternavnet ’Premium’.
Man kan kende discount-modellen på sine missende øjne, som nu ikke længere har nogen LED-lysstribe mellem forlygter – og ej heller bag baglygterne.
Hjulene er også blevet mindre. Her tilbydes alene 18 tommer sutter.
Indvendigt er lækkerier såsom panorama-glastaget sparet væk til fordel for et lysegråt betræk. Ambient-belysningen er også væk.
Selve sæderne får også en omgang med tekstil – et skifte, som jeg nu foretrækker frem for den glatte plastik-læder, som man ellers kender fra Tesla.
Overordnet set synes spareøvelserne ikke at have gjort Model Y Standard til noget dumt sted at være. Faktisk er her en arm til blinklys, noget, som tidligere Model Y’ere måtte undvære.
Selve betjeningen foregår fortsat igennem et centralt 15” display, som drives frem af den samme potente HW4-hardware, som i de øvrige modeller. Det gør derfor, at man stadig får glæde af selskabet omfattende software og assistentsystemer.
Andre premium-features såsom ambient-belysning, el-sammenklappelige bagsæder og en otte tommers medie- og A/C-konsol til bagsæderækken kan man sagtens undvære.
Til gengæld er der små fortræffeligheder, der vil savnes, såsom varme og ventilation til bagsæderne og den store højttalerpakke og dennes glimrende lyd.
Spareøvelsens gevinster
Model Y Standard benytter sig af den samme 60 kWH batteripakke med LFP-kemi, som i den tidligere grundmodel.
Ved at nedskalere hjulstørrelsen og spare lidt på vægten, formår bilen dog at blive langt mere strømeffektiv end sådan størrelse har lov at være.
Selv i det kolde efterårsvejr med temperaturer på omkring syv grader er det lykkedes at holde forbruget til knap seks kilometer per kWh ved 110 kilometer. Det svarer til 360 motorvejskilometer på en opladning.
Det er utrolig flotte tal for sådan en krabat, som bliver decideret spektakulær, set i lyset af, at vejbanen var småfugtig, og der blev rullet med vinterdæk og uden de officielle aero-fælge.
Tesla siger selv, at der her er tale om selskabets mest strømeffektive model, og der er altså noget om snakken.
Det er da også tankevækkende, at den officielle rækkevidde nu lyder på 534 kilometer – næsten 30 kilometer længere end den Long Range Dual Motor version, Tesla i sin tid lancerede i Danmark i 2021.
Når modellen samtidig kan tanke fra 10-80 på omkring 25 minutter, er man altså hurtigere fremme end med originalen, som dengang løb op i tæt på den halve million.
Afmålt fornøjelse
Bag det yderst rimelige forbrug synes dog også at være en form for elektronisk dæmpet speederpedal.
Model Y Standard er ingenlunde langsom, men nul-til-100-disciplinen tager nu 7,2 sekunder mod de tjeppe 5,9 sekunder tidligere. Selve kræfterne doseres også på en noget afmålt facon, hvor der bygges gradvist op.
Det lægger alt sammen op til morfar-kørsel, om end selve undervognen er tunet til at ligge det rigtige sted mellem det faste og det komfortable.
Når selv styretøjet også er direkte og godt vægtet, får man alene indtrykket af en sikker og kompetent bil. Præcis sådan en familiebil skal være.
Superb spareøvelse
Man kunne frygte, at mange af dyderne ved Tesla Model Y vil forsvinde, når selskabet som her skal finde steder at spare.
I min optik har spareøvelsen til en vis grad gjort bilen bedre. Model Y Standard føles mere som en klassisk bil i sin betjening, mens den samtidig virker roligere og mere afbalanceret, når der køres omkring i den.
Man får altså nærmest alle fordele uden det store afsavn til en pris, hvor mange flere kan være med. Det må siges at være noget af en superb spareøvelse.
Helt perfekt vil det dog blive, hvis Tesla også indvilgede i at tilbyde det større batteri sammen med ’Standard’-pakken.