Startskud til Danmarks største ESDH-projekt

Toldskat flytter i øjeblikket de første 150 brugere til Danmarks hidtil største system til elektronisk dokumenthåndtering. Toldskat forventer, at mellem 9.000 og 10.000 ansatte kommer til at bruge systemet. De første 800 skal være klar til november.

Toldskat flytter i denne uge 150 af de første 4.500 brugere til et nyt system til elektronisk sags- og dokumenthåndtering. Løsningen forventes udvidet til 9.000-10.000 brugere i løbet af få år.

- Vi har udviklet og testet hele foråret. I juni blev 30 brugere flyttet til systemet for at se, om det var stabilt, og nu flytter vi de første 150 medarbejdere, siger ESDH-projektchef Bente Kristensen, Toldskat.

Kontrakten med leverandøren omfatter i første omgang ESDH til 4.500 nuværende medarbejdere, men aftalen giver mulighed for udvidelse op til 10.000 brugere.

Antallet af brugere forventes udvidet i takt med, at Toldskat i forbindelse med strukturreformen overtager skatteopgaver og medarbejdere fra kommunerne.

- Vi flytter brugerne løbende. Til november vil hele Told- og Skattestyrelsen med 800-900 medarbejdere bruge systemet, siger Bente Kristensen.

Først næste år flyttes medarbejderne i Toldskats skattecentre rundt om i landet til løsningen, der vil blive udvidet i takt med Toldskats overtagelse af kommunernes skatteopgaver.

FESD-aftaler sparer arbejde

Toldskats ESDH-system er købt via rammeaftalerne om fællesoffentlig sags- og dokumenthåndtering (FESD).

Systemet leveres af et konsortium bestående af CSC med Scanjour og Rambøll Management som underleverandører.

Konsortiet er et af tre, der er udpeget af staten til udrulning af ESDH i det offentlige via FESD-rammeaftaler.

- Forarbejdet i FESD-projektet har sparet os for meget arbejde omkring kontrakten og udarbejdelse af krav til løsningen, siger Bente Kristensen.

Det nye ESDH-system afløser Toldskats nuværende journalsystemer.

- Tidligere har hver region haft hver sin base. Med det nye system får vi en fælles tilgang til informationerne. Det giver en mere effektiv arbejdsgang og vil også medføre bedre service for borgerne og virksomhederne, siger Bente Kristensen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly