Mærkevarefirmaer tøver med webbutikker

Danske producenter af mærkevarer er tilbageholdende over for e-handel via egen webshop. Det kan sætte mærkevarerne under pres, vurderer detailhandelanalytiker.

Alene i de første seks måneder i år har danskerne gennemført 8,7 millioner netbetalinger, viser tal fra PBS. Alligevel vælger danske mærkevare-producenter som Bang & Olufsen, Montana, Fritz Hansen, Stelton, Ecco og Day Birger et Mikkelsen at gå uden om salg via egen webshop i Danmark.

De holder fast i, at vejledning i egne butikker og hos forhandlere er afgørende for kundens oplevelse.

Det kan få den konsekvens, at de halter bagefter på en markedsplads, der er i rivende udvikling, lyder vurderingen fra detailhandelsanalytiker Anders Lyhne, Retail Institute Scandinavia:

? De virksomheder, der vælger at sælge deres produkter via internettet, vil få en større fordel, fordi de er repræsenteret på en større markedsplads. Men det er der mange virksomheder, der ikke har kørt sig i stilling til endnu.

Han tilføjer, at det kan skyldes, at mange virksomheder vil få problemer med deres forhandlere, hvis mærkevareproducenterne selv bliver detaillister og derved konkurrenter.

Kan komme under pres

Ifølge Morten Kamper, direktør for Foreningen af Dansk Internethandel (FDIH), kan virksomhedernes tilbageholdenhed få konsekvenser.

? De danske mærkevarer kan komme under pres, hvis producenterne fortsætter med at være tilbageholdende. Når deres varer ikke er tilgængelige på internettet, er der risiko for, at forbrugeren vælger et andet produkt, siger Morten Kamper.

En af barriererne for mærkevareproducenterne er, at det kan være svært at fastholde varens værdi, hvis den sættes til salg på internettet, fortæller professor, ph.d. Torben Hansen, der forsker i forbrugeradfærd ved Handelshøjskolen i København.

? Det, mærkevarer kan byde på, er, at de er differentierede fra andre varer. De sigter mod at give forbrugeren noget ekstra for en ofte højere pris. Man skal ind i butikken for at få en oplevelse, prøve pasformen på egen krop eller føle kvaliteten.

Sælges produktet via e-handel, foretages sammenligningen af varerne ofte på prisen, og differentieringen fra andre varer bliver mindre tydelig. Så risikerer man, at produktet kommer i priskrig med lavprisprodukterne ? og dermed mister værdi, forklarer Torben Hansen.

Vil ikke være discount

Man kan dog godt diskutere, om det er rigtigt, at salg via internettet vil forringe værdien af et mærkevareprodukt, mener Sille Henning, pr- og marketingchef for det danske modefirma Day Birger et Mikkelsen, der ikke har nuværende planer om at sælge direkte til forbrugerne via egen webshop.

? Spørgsmålet er, hvordan man gør det. Valgte vi for eksempel at lægge hele vores kollektion til salg på internettet, ville det blive uoverskueligt for vores kunder, og det ville ikke give en positiv oplevelse af produkterne, siger Sille Henning og pointerer, at firmaet aldrig ville sælge sine varer billigere på nettet end i butikken.

? Så vil de blive opfattet som discountvarer ? og det ville have en negativ effekt på hele kollektionen, ligesom det ikke ville være fair over for vores forhandlere, forklarer hun.

Det samme er tilfældet hos brugskunstproducenten Stelton og møbelproducenten Fritz Hansen, der også angiver hensynet til forhandlernettet som en væsentlig årsag.

? Vores forhandlere er vores stærkeste kort. Dem skal vi ikke begynde at konkurrere med. Derfor skulle det være gennem vores forhandlernet, hvis vi skulle satse på at sælge vores møbler via nethandel, siger pr-manager Jan Helleskov.

Går til udlandet

Hos Stelton spiller det en afgørende rolle, at produkterne allerede sælges via forhandlernes webshops, som for eksempel hos Bahne og Royal Shopping.

? Hvis vi laver vores egen webshop, går vi i direkte konkurrence med vores salgskanal. Det er vi ikke interesserede i og stimulerer i stedet vores forhandlere til at sætte fokus på e-handel. Vores erfaring med e-handel er mest international, hvor vi ser et fornuftigt salg af klassiske Stelton-produkter, men når det gælder nyheder, er der i vores kategori et stort behov for, at vores kunder både ser og føler de nye designs, siger Steltons eksportchef, Andres Mørup-Andersen.

Direktør for Foreningen for Dansk Internethandel Morten Kamper forventer, at danskerne i stigende grad vil benytte udenlandske online-butikker.

? De danske forbrugere er blevet fortrolige med at købe ind online, og derfor er afstanden ikke længere afgørende. De vil søge det bedste udvalg, siger Morten Kamper, der pointerer, at de danske producenter bør tænke globalt, hvis ikke forbrugerne skal finde det bedste udbud af varer i udenlandske online-butikker.

Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job